Varje år spenderar svenskar över 8 miljarder kronor under Black Week. Det är inte bara årets viktigaste händelse för e-handlare, utan en enorm möjlighet för företag inom alla branscher att öka sin försäljning och generera nya kunder.
Ni kan nyttja den explosiva kraften i Black Friday oavsett vad ni säljer och vem ni riktar er till – så länge ni följer de här 6 stegen.
Känns det överväldigande? Ingen fara! Vi finns här för att hjälpa er längs hela vägen. Skriv till oss här, så gör vi det tillsammans. 💪
1. Implementera den tekniska grunden
För att lyckas med er digitala marknadsföring behöver ni först implementera en teknisk grund. Den tekniska grunden består av två delar som tillsammans skapar rätt förutsättningar för att kunna mäta och optimera resultatet: Spårning och Consent Management.
Spårning
Genom att implementera spårning kan ni förstå hur era användare interagerar med er webbplats, se vilka kanaler och annonser som genererar mest försäljning och optimera era kampanjer därefter. Om er spårning är bristfällig riskerar ni att fatta beslut baserat på felaktiga data, vilket kan leda till bortslösade pengar och missade möjligheter.
När vi implementerar spårning kombinerar vi två olika metoder – cookie-spårning och server-side-spårning. På så vis kan vi säkerställa så stor och exakt datainsamling som möjligt, med en mätbarhet upp till 97%. Det innebär fler insikter och bättre möjlighet att optimera annonseringen för att få fler att konvertera, till en lägre kostnad.
Consent Management
Med allt större krav på dataskydd och integritet, är det viktigt att ert företag följer gällande lagstiftning kring cookies och personuppgifter. På Social Zense erbjuder vi Consent Management-lösningar som säkerställer att er datainsamling sker korrekt och i enlighet med GDPR, utan att påverka möjligheten till effektiv marknadsföring.
Den tekniska grunden är såklart ett måste för att kunna köra kampanjer oavsett tid på året, men blir extra avgörande under intensiva perioder som Black Friday. När ni samlar in stora mängder data och investerar mycket annonspengar på kort tid, måste ni snabbt kunna analysera vad som fungerar och inte för att fatta smarta beslut och få så stor effekt av er budget som möjligt.
2. Optimera hemsidan
Under Black Friday kan ni förvänta er en betydande ökning av trafik till er webbplats – men klick betyder ingenting om de inte leder till konverteringar.
Se därför till att er hemsida ger ett professionellt intryck och är optimerad för prestanda och användarupplevelse. Kontrollera att den laddar snabbt på både desktop och mobil, att den är enkel att navigera och att köpupplevelsen är smidig och positiv.
Testa att betalningsprocessen flyter på utan hinder eller, om ni är ett B2B-bolag, att alla formulär fungerar som de ska. Se också till att ert erbjudande framgår tydligt på alla relevanta sidor – det ska inte gå att missa!
3. Skapa organiskt innehåll på sociala medier
Ert företag behöver synas och höras på sociala medier även organiskt. Börja skapa innehåll och bygga upp en närvaro i era kanaler långt innan kampanjerna går live, för att skapa förväntan och engagemang hos er målgrupp.
Genom att publicera utbildande, inspirerande och värdefullt content bygger ni förtroende och auktoritet, vilket ökar chansen att kunderna väljer er när Black Friday väl är här.
4. Ta fram ett erbjudande för Black Friday
Även om Black Friday ofta förknippas med stora rabatter, finns det många andra typer av erbjudanden som kan locka era kunder.
För företag inom e-handel kan det handla om fri frakt eller ”köp 2, betala för 1”. Hotell och restauranger kan erbjuda speciella upplevelsepaket, sport- och kulturverksamheter kan ta fram exklusiva säsongsbiljetter och som B2B-företag kan ni locka med en kostnadsfri konsultation. Säljer ni istället en prenumerationstjänst kan en gratis testperiod vara attraktivt.
Oavsett bransch är nyckeln att fundera över vad era kunder verkligen skulle vilja ha och ta fram ett erbjudande som både skapar värde och förstärker ert varumärke.
5. Se över era kampanjer
Om ni redan kör befintliga annonskampanjer är det här ett ypperligt tillfälle och göra en ordentlig analys av resultaten. Vilka typer av kampanjer fungerar bäst? Vilka landningssidor har högst konverteringsfrekvens? Vilka målgrupper är det som konverterar?
Sammanställ alla insikter och använd dessa både för att optimera era befintliga kampanjer och för att ta fram en vass strategi för era kommande Black Friday-annonser.
Om ni är osäkra på hur ni ska tolka datan och optimera era kampanjer, kan ni istället beställa en analys av våra specialister här på Social Zense.
Då gör vi en djupdykning i era annonskonton för att identifiera hur ni kan generera bättre resultat och högre avkastning. Vi tittar på allt från övergripande strategi ner till minsta tekniska detalj. Analysen hjälper er att förstärka effekten av er marknadsföring och investera smartare.
6. Planera en konverterande kampanjstrategi
Ett vanligt misstag under Black Friday är att endast köra annonser som kommunicerar erbjudandet. Det fungerar för att generera köp från befintliga kunder som redan känner till och litar på ert varumärke. Men för att attrahera och konvertera nya kunder krävs en mer avancerad kampanjstrategi.
De flesta användare är inte redo att genomföra ett köp första gången de ser er annons. Ni behöver först väcka deras intresse, skapa engagemang och bygga en relation med dem, innan ni uppmanar till handling.
Därför arbetar vi utifrån modellen Funnel Marketing. Det innebär att vi kombinerar kampanjer med olika målsättningar och innehåll, som tillsammans bearbetar användaren genom den naturliga köpresan – från medvetande hela vägen till konvertering.
Om ni inte arbetat med Funnel Marketing tidigare, kan ni ta del av vår guide för att komma igång.
Är ni redo att slå försäljningsrekord under Black Friday 2024?
Boka ett kostnadsfritt strategimöte redan idag, så pratar vi mer om hur vi kan hjälpa er att maximera effekten av årets viktigaste högtid.