Funnel Marketing: Så skapar ni lönsamma, hållbara resultat året runt

mars 18, 2024
Funnel marketing fokuserar på att skapa långsiktiga och hållbara resultat genom att förstå kundresan och optimera varje steg för att driva konverteringar och öka försäljningen hela året.

I samtal med företag hör vi dagligen om annonsering som inte driver in tillräckligt många konverteringar, till en kostnad som inte är lönsam. Vi hör om problem med toppar och dalar i försäljningen, och svårigheter med att skapa en stabil, hållbar tillväxt. Låter det bekant?

En av de vanligaste orsakerna, som vi återkommande ser i annonskonton, är ett ensidigt fokus på konverteringsdrivande kampanjer som uppmanar till att genomföra ett köp, slutföra en bokning eller fylla i ett kontaktformulär.

Det kan kännas naturligt – det är ju trots allt konverteringar vi vill generera. Problemet är dock att de flesta användare inte är redo att konvertera första gången de ser en annons. Vi behöver först väcka deras intresse, skapa engagemang, bemöta eventuella invändningar och bygga en relation med dem, innan vi uppmanar till handling.

Lösningen? Funnel Marketing. Det är vår filosofi för att skapa lönsamma, skalbara resultat och en stabil försäljning året runt.

Vad är funnel marketing?

Funnel Marketing handlar om att bearbeta varje användare genom den naturliga kundresan, från medvetande hela vägen till konvertering. Det gör vi genom att kombinera kampanjer med olika målsättningar och innehåll, som tillsammans täcker alla steg i kundresan och guidar användaren ner genom försäljningstratten.

Med Funnel Marketing har vi en strategisk, systematisk struktur på plats för att ta användare som aldrig tidigare hört talas om ert företag och omvandla dem till lojala, återkommande kunder. Resultatet är fler konverteringar, till lägre kostnad.

”Funnel Marketing handlar om att nå rätt person, vid rätt tillfälle, på rätt plattform, med rätt budskap.”

Mattias Persson, VD och delägare Social Zense

Hur ser en funnel ut?

En funnel består av fyra steg: Attract, Engage, Convert och Retain. Varje steg representerar en fas i kundresan där användaren behöver bearbetas med en viss typ av innehåll och information. Tillsammans gör de här stegen användaren redo för konvertering.

Attract

Det första steget är att skapa intresse och medvetande. Här arbetar vi mycket med räckviddskampanjer som syftar till att skapa kännedom hos er målgrupp. Innehållet ska vara lättsamt och få användaren att stanna upp i sitt skrollande.

Engage

I nästa steg vill vi skapa engagemang och bygga en relation med användaren. Det gör vi med fördjupande innehåll, där användaren får mer information om produkten eller tjänsten och lär känna er som företag bättre. Här vill vi också bygga trovärdighet, till exempel genom att dela recensioner och case från nöjda kunder.

I det här steget ligger ofta fokus på kampanjer som genererar interaktioner på annonserna och driver trafik in till hemsidan.

Convert

Det är här vi uppmanar till att genomföra ett köp, slutföra en bokning, anmäla sig till ett event eller fylla i ett kontaktformulär – ibland i kombination med ett speciellt erbjudande eller rabattkod.

De användare som ser de här annonserna har redan värmts upp med kommunikation från de två tidigare stegen, vilket innebär att de är mogna och mottagliga för att faktiskt konvertera.

Retain

Retention handlar om att bibehålla och stärka relationen med sina befintliga kunder, för att få dem att konvertera igen och igen. Det här är ett steg som ofta glöms bort, men som är en otroligt viktig del i att skapa en stabil, lönsam försäljning.

Kampanjer för respektive steg i funneln ska vara aktiva parallellt, hela tiden, för att successivt fylla på med användare och data.

Är Funnel Marketing för oss?

Funnel Marketing fungerar för alla typer av bolag, oavsett storlek, bransch och om ni riktar er mot konsumenter eller andra företag.

Det går att arbeta effektivt med funnels på samtliga annonsplattformar – Meta, Google, LinkedIn, TikTok med flera. Det är också ett ramverk som går att anpassa efter stora som små annonsbudgetar.

Med en mindre budget rekommenderar vi att fokusera på en eller högst två kanaler, för att samla och maximera effekten. Med en större budget kan ni bygga funnels på flera olika annonsplattformar, som också fungerar i symbios och stärker varandra.

Är ni redo att växla upp er digitala marknadsföring? Prata Funnel Marketing med oss!

Nyfiken på vilka resultat vi kan skapa för er?

Låt oss visa hur vi kan ta er digitala närvaro till nya höjder. Boka ett förutsättningslöst möte redan idag.