TikTok SEO: 4 steg till att synas på TikTok

september 3, 2024
Denna artikel handlar om hur man kan förbättra synligheten på TikTok genom SEO-strategier. Den täcker fyra steg: skapa engagerande innehåll, använd relevanta nyckelord, hoppa på trender och interagera med tittarna för att förbättra räckvidden och engagemanget.

Idag är TikTok inte bara ett av de största sociala medierna, utan också en av de mest använda sökmotorerna för att hitta information och upptäcka nya ämnen. 

Med över dubbelt så hög engagemangsgrad som andra sociala medier, är TikTok en otroligt viktig plattform för företag som er att nå stora, köpstarka målgrupper.

Men hur ser man egentligen till att synas för rätt användare? Jo, med TikTok SEO!

Så rankar ni högt på TikTok

1. Skapa engagerande innehåll

För att lyckas på TikTok behöver ni skapa videor som är givande eller underhållande för er målgrupp. För att attrahera relevanta användare till ert konto, rekommenderar vi att lägga era produkter eller tjänster åt sidan och istället fokusera på det övergripande ämnet.

Dela kunskap, tips, rekommendationer, smarta hacks och inspiration som är relaterade till er bransch och vad ni säljer, men som inte centrerar kring produkterna eller tjänsterna i sig. Det är okej att skapa säljande videor också, men majoriteten av ert innehåll bör bestå av informativa och värdeskapande videor.

Ett exempel på detta skulle kunna vara att ett byggvaruhus skapar videor där man får följa med på renoveringsprojekt som man kan göra själv hemma. Deras produkter är på så sätt naturligt integrerade i videorna, men inte huvudfokuset.

Ett annat exempel skulle kunna vara en bokhandel som delar boktips och recensioner. Även om böckerna som de rekommenderar finns i deras sortiment, ligger fokus på att skapa ett community av bokälskare.

2. Använd rätt nyckelord

Nyckelord är ord eller fraser som en användare kan tänkas söka på när de letar efter en viss typ av video. Om vi har gjort en video där vi lagar ett enkelt recept, skulle relevanta nyckelord att optimera för kunna vara till exempel ”snabb middag” eller ”god matlåda”.

Välj ut ett fåtal nyckelord som passar för varje video och optimera för dessa. Det gör ni genom att inkludera nyckelorden:

  1. I det ni säger under videon
  2. I text ovanpå videoklippet
  3. I undertexterna till videon
  4. I beskrivningen under klippet
  5. Som hashtags

Genom att inkludera nyckelorden på dessa 5 ställen hjälper ni TikToks algoritm att förstå vem de ska visa er video för, och vilka sökningar de ska ranka den på.

3. Hoppa på trender

TikTok är känt för sina virala trender – allt från roliga danser till relaterbara ljud. Genom att vara snabba på bollen och anamma trender på ett kreativt sätt som är relevant för ert innehåll och målgrupp, har ni goda chanser att få stor räckvidd.

4. Interagera med tittarna

Interaktion och community är a och o på TikTok. Uppmuntra era användare till att dela sina åsikter och frågor, och diskutera sedan dessa kommentarer i videoklipp. Att låta era tittare bli en del av ert innehåll skapar engagemang och lojalitet, som i sin tur hjälper er att ranka högre.

Få en personlig analys av era konton

Behöver ni hjälp med att ta fram en effektiv strategi för TikTok och era andra marknadsföringskanaler?

Låt våra specialister djupdyka i era konton för att identifiera konkreta optimeringsmöjligheter – redo att appliceras – som hjälper er att maximera effekten av er marknadsföring och investera smartare.

Analysen är lika värdefull för er som hanterar marknadsföringen in-house, som för er som har en byrå och önskar en utvärdering av deras arbete.

Nyfiken på vilka resultat vi kan skapa för er?

Låt oss visa hur vi kan ta er digitala närvaro till nya höjder. Boka ett förutsättningslöst möte redan idag.