Under förra året spenderade svenskar 17,3 miljarder kronor på att handla via sociala medier. I åldrarna 16 till 49 köpte så många som hälften produkter från sitt sociala medieflöde.
Trenden är så stark, att vi till och med blev tillfrågade att hålla i en kurs för yrkeshögskolan IHM om just Social Commerce. Men det är inte bara framtidens marknadsförare som behöver ha stenkoll på det här. Om social handel inte redan utgör en grundsten i er marknadsföringsstrategi, är det dags att ta steget nu.
Vad innebär Social Commerce?
Social Commerce innefattar marknadsföring och försäljning av produkter via sociala medier, såsom Facebook, Instagram och TikTok.
Den vanligaste formen av social handel är organiskt och betalt innehåll, som leder konsumenten vidare till företagets hemsida för att genomföra sitt köp.
Nu har plattformarna också börjat integrera verktyg som gör det möjligt att slutföra köpet direkt i appen, utan att behöva lotsas vidare till en extern webbplats.
Den här typen av social handel är redan populär utomlands, och börjar nu även komma till Sverige. De företag som ser till att ligga i framkant har mycket att vinna.
I den här artikeln delar vi tre strategier för att öka er försäljning genom sociala medier.
1. Etablera en effektiv innehållsstrategi
När en användare ser er annons för första gången kommer de inte omedelbart genomföra ett köp. De behöver först lära sig mer om produkten och bygga upp ett förtroende för varumärket, innan de är redo att konvertera.
Om annonsen väcker deras intresse, är ofta ett naturligt nästa steg att de besöker er profil för att ta reda på mer. Därför är det viktigt att ni fyller ert konto med genomtänkt, organiskt innehåll. Men vad ska man egentligen publicera för typ av inlägg?
Innehållet på era sociala kanaler ska ta er målgrupp på en resa – från att aldrig ha hört talas om varumärket till att bli lojala, återkommande kunder. För att lyckas med det krävs olika typer av innehåll, anpassat för de olika stegen i kundresan: Attract, Engage och Convert.
Läs mer om den naturliga köpresan och hur ni bearbetar era potentiella kunder ner genom försäljningstratten i vår guide till Funnel Marketing.
2. Skapa en butik på Instagram och Facebook
På både Instagram och Facebook är det möjligt att skapa en butik där ni publicerar er katalog av produkter.
Ni kan sedan tagga era produkter i inlägg och stories, så att kunder kan utforska ert sortiment direkt från plattformen och enkelt hitta till de varor som ni visar upp i ert innehåll.
På produktsidan kan kunden se bilder, varianter, beskrivning, pris och villkor, med en knapp som tar dem vidare till er webbplats för att genomföra köpet.

3. Kom igång med live shopping på Meta
Fenomenet live shopping innebär att man under en livesändning på sociala medier visar upp sina produkter och svarar på frågor från tittarna, som i sin tur kan köpa produkterna i realtid.
Live shopping, eller livestream selling som det också kallas, kombinerar den interaktiva och personliga upplevelsen av att besöka en fysisk butik, med komforten att handla hemma från sin egen soffa.
På flera stora marknader, som Asien och USA, har live shopping vuxit explosionsartat den senaste tiden. Den inbyggda tekniken i apparna har ännu inte lanserats i Sverige, men med hjälp av externa lösningar som Sprii är det fullt möjligt att sälja live på Meta även här.
Läs mer om hur det fungerar eller anmäl er till vårt kommande webinar där vi tillsammans med Sprii visar er hur ni kommer igång med live shopping.
28 augusti 2024, kl 14