Vad är nya Meta Ads Andromeda AI?

augusti 25, 2025
David och Jonathan sitter i en soffa med en laptop i knät.

Meta har nu lanserat sin senaste uppdatering, Andromeda, som använder AI-modeller som är 10 000 gånger mer komplexa än tidigare. Så vad innebär det här för dig som annonserar på Meta Ads? Jo, en hel del.

Vad är Meta Ads Andromeda?

Andromeda kan beskrivas som den nya ”hjärnan” som driver Metas algoritm. Syftet med Andromeda är att nyttja kraften i AI för att bättre kunna matcha rätt annons med rätt person vid rätt tillfälle – och på så sätt skapa en mer personlig och relevant annonsupplevelse för användaren.

Med de nya modellerna kan Meta analysera och förstå annonser, kontext och användarbeteende på en helt ny nivå.

För dig som företag innebär det att dina annonser kan visas för betydligt mer träffsäkra målgrupper, och som resultat generera fler konverteringar och högre avkastning.

Hur påverkar Andromeda er annonsering?

Tidigare fokuserade Meta på att testa era olika annonser mot varandra för att identifiera vilken som presterade bäst. Men i verkligheten finns det ingen ”one size fits all”. En lång video kan fungera bäst för en person, medan en statisk bild kan fungera bättre för en annan.

Metas algoritm är nu tillräckligt smart för att ta detta i beaktning. I stället för att försöka hitta en universell vinnare och visa denna annons för hela målgruppen, kan Andromeda analysera vilken annons som passar bäst för varje enskild individ.

Därför är det nu viktigare än någonsin att inkludera flera olika typer av kreativa koncept, format och budskap i varje annonsgrupp. Ju större variation, desto större möjlighet har Andromeda att matcha rätt annons till rätt person.

3 fördelar för dig som annonserar på Meta Ads

1. Mer relevanta annonser

Användare kommer se annonser som bättre matchar deras intressen, vilket skapar en mer personlig och relevant annonsupplevelse.

2. Bättre resultat

Med Andromeda kommer du mer träffsäkert kunna nå precis de personer som är intresserade av ditt erbjudande just nu. Det gör det möjligt att generera fler köp och leads till lägre kostnad.

3. Större skalbarhet

Andromeda gör det enklare att skala upp kampanjer. Systemet är byggt för att kunna hantera stora mängder annonsvarianter utan att tappa precision.

Så lyckas du med Andromeda

Meta Ads är nu smartare än någonsin. Men för att algoritmen ska kunna göra sitt jobb behöver den matas med rätt data. Ju mer data den har att arbeta med, desto bättre resultat.

Problemet är att många företag fortfarande enbart använder sig av cookie-spårning. På grund av begränsningar i användandet av cookies innebär det att ni bara kan samla in runt 40% av all tillgänglig data. Majoriteten av er data går alltså förlorad.

Vi rekommenderar därför att implementera server-side-spårning, som till skillnad från traditionell spårning inte förlitar sig på cookies. På så vis kan ni få in så mycket som 97% av all data, och ge algoritmen de optimala förutsättningarna att driva lönsam försäljning.

Redo att ta er annonsering till nästa nivå? Boka en kostnadsfri strategisession med en av våra specialister.