Suicide Zero väljer Social Zense som sin digitala mediabyrå och beslutar om att utöka samarbetet. ”Vi är väldigt nöjda med samarbetet hittills och ser mycket fram emot att utveckla vår digitala närvaro tillsammans med Social Zense”, Zu-Yon Han ansvarig digitala kanaler Suicide Zero.
Det är nu klart att Suicide Zero väljer Social Zense som sin mediabyrå för exponering i digitala kanaler. Det innefattar bland annat att etablera strategi men också ansvar för att löpande optimera kanaler så som Meta (Facebook/Instagram), Google (inklusive Display och YouTube), Google Grants och LinkedIn.
Vårt första gemensamma projekt blev att under hösten 2022 etablera julkampanjen ”Första julen utan dig” med målsättning att öka antalet julgåvor. Kampanjen handlade om människorna som borde ha varit med, men som inte längre är det. De som mist någon närstående i självmord vet att årsdagar, födelsedagar och högtider är tillfällen när sorgen och saknaden kan kännas extra smärtsam. Julen blir en stark påminnelse om att någon saknas. Kampanjen producerades av Makeriet. Läs mer om kampanjen i pressmeddelanet från Suicide Zero och på Resumé.
Under årets början har vi lagt grunden i att kunna arbeta mer digitalt och långsiktigt genom att etablera en digital plan med tydliga konverteringsmål, stöttat i mindre digitala kampanjer samt genomfört gemensamma workshops i ämnet digital kommunikation och sociala medier för intern personal hos Suicide Zero.
Uppdraget utökas nu från att arbeta med specifika insatser och kampanjer till att även inkludera det löpande arbetet mot att nå viktiga målsättningar för Suicide Zero löpande under året.
”Självmord är ett tabubelagt ämne, trots att hälften av Sveriges befolkning på något sätt drabbats av det. Det behöver vi ändra på. För att kunna minska antalet självmord behöver vi också våga prata om det. Genom den digitala närvaron kan vi öka kunskapen om ämnet och få fler att våga fråga om någon inte verkar må så bra och själv våga berätta om man själv mår dåligt.”
Zu-Yon Han, ansvarig digitala kanaler Suicide Zero
Suicide Zero arbetar för att minska antalet självmord i Sverige genom att belysa frågan och arbeta suicidpreventivt. Varje år tar runt 1 500 människor sina liv, fyra personer – varje dag.
I statistiken döljer sig föräldrar, syskon, barn, grannar, kollegor och vänner. Varje år får tiotusentals människor beskedet att någon de känner har tagit sitt liv. Självmord är ett stort samhällsproblem som vi tillsammans kan göra något åt. De resurser som idag satsas på suicidprevention står inte i relation till hur stort problemet är och det finns mycket okunskap, tabu, rädsla och stigma kring självmord. Suicide Zero gör allt för att lyfta frågan, identifiera samhällsbrister och sprida kunskap. Det gör vi till exempel genom att utbilda allmänheten och media om suicidprevention, påverka beslutsfattare och stödja forskning om självmord. Varje självmord är ett för mycket.
Vi ser detta som ett oerhört viktigt uppdrag, att få bidra och stötta Suicide Zero genom att sprida kunskap och kännedom om psykisk ohälsa och vikten av att arbeta suicidpreventivt. Det finns också i vår interna plan att arbeta mer med organisationer som arbetar med viktiga frågor som på ett eller annat sätt beror oss alla, så idag är jag jätteglad.
Mattias Persson, VD Social Zense
Läs mer om Suicide Zero
Lär dig mer om hur du kan bemöta någon som mår dåligt