Social Zense och allsvenska fotbollsklubben IFK Värnamo har ingått i ett samarbete. Arbetet inkluderar både strategiskt- och operativt arbete för IFK’s sociala medier, med målsättningen att bli ”Allsvenskans mest datadrivna förening. ”Vi ser fram emot att ta detta till nästa nivå med hjälp av expertisen från Social Zense” Alexander Edberg, Media- och kommunikationsansvarig IFK Värnamo. Foto: Tero Väisänen, www.vaisanen.nu
Social Zense har sedan start haft som mål att stödja projekt som bygger gemenskap, inkluderar och bidrar till ett bättre samhälle. Genom våra samarbeten med Generation Pep, Bara Vanlig och Gula Väggen kan vi genom vår kunskap få vara med och bidra till att främja det viktigaste vi har – det mänskliga.
IFK Värnamo bildades 1912 och är en förening med gamla anor och mycket tradition. Sedan 1974 har föreningen både dam- och herrlag och en väletablerad ungdomsförening med cirka 550 flickor och pojkar. Man genomför också varje år sin fotbollskola – en av Sveriges största – där hundratals barn i olika åldrar får testa på och lära sig mer om fotboll och gemenskap. Klubben har en stark koppling till staden och involverar hundratals volontärer, det lokala näringslivet och bidrar utöver sina respektive lag till aktivitet för alla genom bland annat arrangera gåfotboll för pensionärer, nattfotboll för ungdomar och träningar för personer med funktionsvarationer.
Sedan 2021 spelar herrlaget i Sveriges högstaliga, Allsvenskan. Damlaget spelar i division 1, med sikte på Elitettan. Klubben förknippas ofta som ”talangfabriken”. Man har fostrat flera elitspelare där bland Jonas Thern (fn. scout IFK Vmo), Viktor Claesson (fn. FC Köpenhamn), Joseph Baffo (fn. Halmstad BK), Niklas Hult (fn. IF Elfsborg), Simon Thern (fn. IFK Vmo) med flera.


Tid är för oss, precis som för många andra, en utmaning. Kombinera det med kunskap och expertis så blir det lätt att man gör någonting halvdant, vilket snabbt kan leda till en vana och som till slut leder till att frågan inte prioriteras. Våra digitala kanaler är enormt viktiga för oss och därför känns det extra bra att knyta band med Social Zense som är proffs på strategi, att skapa resultat genom digitala kanaler och kan stödja oss i hur vi ska både prioritera och fokusera.
Alexander Edberg, Media- och kommunikationsansvarig IFK Värnamo.
Att igen få bli en del av gemenskapen runt IFK Värnamo känns fantastiskt kul! Det finns många goda minnen från när jag en gång i tiden hjälpte IFK med sina digitala kanaler. För en idrottsförening finns det många delar att ta hänsyn till i det strategiska arbetet runt en kampanj- och kommunikationsplan. Vi har utöver biljettförsäljningen för dam- och herrlagen en e-handel som vi ser stor potential i att lyfta mer, medlemskapen, befintliga och nya partners med mera. Vi har en bra plan på vad som ska prioriteras framåt och det kommer att bli mycket datadrivna beslut. Det finns en enorm potential att nu med mer kraft, bättre resurser och inte minst ett starkare varumärke, bygga vidare och utveckla någonting riktigt bra.
Mattias Persson, uppvuxen i Värnamo och grundare Social Zense
Läs mer om IFK Värnamo, föreningen och köp biljett till lagets hemmamatcher – klicka här
Andra nyheter från Social Zense hittar du här.



