Social Zense har slutit ett partneravtal med danska Sprii – plattformen som möjliggör liveshopping på Instagram, Facebook och företagens egna hemsidor. Genom att sammanfläta innovativ teknologi med strategisk marknadsföring vill de hjälpa bolag att sälja mer på sociala medier.
”Liveshopping innebär att företag under en livesändning på sociala medier visar upp sina produkter och svarar på frågor från tittarna”, förklarar Corey Morris, CMO på Sprii. ”Med Sprii kan tittarna sedan enkelt shoppa produkterna direkt under livesändningen.”
Även om liveshopping ofta förknippas med e-handel, är möjligheterna betydligt fler än så.
”B2B använder det för att driva försäljning och andra använder det för välgörande ändamål. Styrkan i att sända live finns i att företagen bygger community och skapar engagemang, vilket gör det till en effektiv strategi för många olika typer av verksamheter och affärsmål”, fortsätter Corey Morris.
Genom att teama upp med Social Zense, som är specialiserade på data och digital annonsering via bland annat sociala medier, kommer Spriis kunder nu kunna skapa ännu större effekt före, under och efter sina live-event.
”Genom att skapa engagemang och nå ut till rätt målgrupp inför ett event skapar vi förutsättningar att generera mer data och nå en ännu starkare effekt under sändningen. Datan använder vi sedan för att effektivisera digitala kampanjer, strategier men också skapa insikter som hjälper till i affärsutveckling. Det är en guldgruva som många företag missar”, förklarar Mattias Persson, VD på Social Zense.
”Jag kan bara instämma”, tillägger Corey Morris. ”Vi är otroligt glada över samarbetet och ser det som en möjlighet för oss båda att erbjuda våra kunder nya och mer effektiva vägar att sälja till sina målgrupper.”