I ett nytt samarbete mellan Social Zense och yrkeshögskolan IHM Business School kommer framtidens specialister att formas. Skolan har funnits sedan 1966 och fokuserar på yrkesinriktad affärsutbildning i Stockholm, Göteborg, Malmö, Kalmar men även digitalt på distans.
IHM Business School bidrar starkt till att utveckla näringslivet genom kompetensutveckling. Deras uppdrag handlar om att erbjuda företag och individer utbildning och samarbeten som är till nytta nu och i framtiden. 2018 blev IHM Business School den första affärsskolan i Sverige någonsin som kan erbjuda privat utbildning utan statlig reglering som ändå officiellt ligger på kandidatnivå. Deras kvalitetssystem bygger på 50 års erfarenhet av att utbilda yrkesverksamma, nära samarbete med näringslivet och egen utvecklingsfunktion som införlivar nya rön från forskare i hela världen.
IHM Business School är en privat, fristående affärsskola helägd av den ideella stiftelsen IHM med affärsskolor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Kalmar.
Under 16 utbildningsveckor som sträcker sig från oktober 2021 till februari 2022 håller Social Zense en första utbildning i digital marknadsföring och försäljning på IHM Business School. Kursen fokuserar på det digitala ekosystemet, annonsering på sociala medier och andra digitala plattformar samt värdeskapande verktyg som behövs för att lyckas med digital marknadsföring.
Utbildningen som Social Zense ansvarar för att etablera och genomföra heter E-commerce coordinator och ges på distans med 60 YH-poäng. Utbildningen fokuserar på att fördjupa kunskaperna inom e-handel och digital handel. Detta innebär att studenterna kommer att lära sig djupare insikter om digital försäljning, marknadsföring, analys och konverteringsoptimering. Social Zense kommer under kursens gång att utbilda i bland annat Paid Social, SEM, Analytics och olika e-handelsplattformar, men även ge studenterna insikt i vad som krävs med spårning genom kundresan i dagens digitala värld. En aspekt av Social Zenses arbete idag i e-handelssammanhang handlar om att arbeta utifrån en funnel marketing vilket kommer appliceras på hela utbildningen.
Att få vara med och utbilda framtida kollegor är värdefullt för oss och något vi ser fram emot otroligt mycket. Det ska bli roligt att få ta del av studenternas tankar och diskussioner i takt med att de lär sig mer om digital försäljning och få nya perspektiv genom deras erfarenheter. Vi tror att vi genom vår kompetens kan hjälpa till att forma framtidens digitala marknadsförare och höja kvalitén och synen på branschen som helhet.
Ludwig Svensson, Project Lead Performance Marketer Social Zense
Jag är så glad över att äntligen få kicka igång detta samarbete med Social Zense och att tillsammans med dem skapa en riktigt bra grund för framtidens e-handlare. Distansutbildningen E-commerce Coordinator hjälper våra studenter att ta klivet från retail och traditionell handel till dagens digitala försäljning och jag har stort förtroende för Social Zense att leverera relevant kunskap till våra studenter på IHM Business School.
Yaty Karim Paulsson, Utbildningsledare IHM