Så övervinner ni cookie-döden: Hur ni lyckas med er marknadsföring utan cookies

april 8, 2024

Tredjepartscookies håller på att fasas ut. När de mot slutet av året försvinner för samtliga användare i Chrome, tar vi ytterligare ett stort steg mot den omtalade cookie-döden. Det innebär en ny era för digital marknadsföring, där företagare och annonsörer måste ompröva sina strategier för spårning och målinriktning för att inte förlora effekt och resultat.

Så vad blir egentligen konsekvenserna av att cookies försvinner, hur påverkar det er och vad behöver ni göra för att fortsätta nå framgång med er digitala annonsering?

Vad är cookies – och varför dör de? 🪦

Cookies är små textfiler som sparar information om vad en användare gör på olika webbplatser. De kan användas för att skapa mer personliga annonser som riktas mot mer träffsäkra målgrupper – till exempel för att nå personer som sökt efter en viss typ av produkt eller befinner sig på en viss plats.

Förstapartscookies samlas in och används av hemsidan som användaren är aktiv på i stunden. Det kan vara information om vilka undersidor de besökt och vilka produkter de lagt i varukorgen.

Tredjepartscookies samlar in samma typ av information, men den skickas istället till en tredje part. Ofta rör det sig om pixlar som skickar data till Google, Meta och andra annonsplattformar. Att få upp en annons på Facebook om något man tidigare sökt efter på Google, är ett exempel på hur tredjepartscookies ofta används.

För att anpassa sig till nya regelverk och värna om den personliga integriteten, har stora webbläsare som Safari och Firefox valt att blockera tredjepartscookies. Nu har även Google Chrome – den webbläsare som används mest, av flest – beslutat att följa efter. Redan idag har de börjat fasas ut, och i slutet av 2024 kommer de att försvinna för samtliga användare.

Än så länge finns inga officiella planer på att avskaffa förstapartscookies, men de förändringar som sker tyder på att det bara är en tidsfråga innan dessa också börjar blockeras.

Hur påverkar cookie-döden oss? 🍪

Data är ett företags guld. Det är så ni vet vad ni ska kommunicera och vem ni ska rikta marknadsföringen mot. Det är också med hjälp av data som ni kan följa kund- och köpresan och se vad som presterar, för att kunna fatta datadrivna beslut och investera annonsbudgeten där den genererar maximal avkastning. Utan data arbetar ni i blindo. Ni kan inte se vad ni gör, eller vilket resultat det skapar.

En stor majoritet av företag förlitar sig på cookie-baserad spårning för att samla in data. I takt med att cookies fasas ut, allt fler väljer att tacka nej till spårning och användning av Adblockers ökar, minskar också mängden data som kan samlas in från cookies.

Idag kan vi räkna med en mätbarhet från cookie-spårning på cirka 40%. Det innebär att 60% av all tillgänglig data går förlorad – en siffra som kommer stiga när användningen av cookies fortsätter att begränsas.

Vad behöver vi göra? ✅

Det är webbläsarna och andra externa aktörer som styr om och hur cookie-genererad data får användas. Det medför en stor osäkerhet för er som företag – och vem vill placera sitt guld i otrygga händer? Därför rekommenderar vi att implementera en alternativ spårningsmetod där ni själva äger datan: Server-side-tracking.

Med Server-side-tracking samlas och förvaras datan om era användare på en egen server, bredvid er hemsida. Den här datan skickas sedan till era annons- och analysverktyg, som till exempel Google Analytics 4, Google Ads och Meta Ads. Spårningen är helt fri från cookies och genererar data som ni själva äger och kontrollerar.

Tack vare att Server-side-tracking inte påverkas av begränsningarna för cookies, kan vi öka mätbarheten från 40% hela vägen upp till 97%. Mer data innebär mer insikter, och i slutändan bättre resultat och avkastning på er annonsering.

Vi erbjuder installation av Server-side-tracking till ett fast, förmånligt pris med efterföljande utbildning och support. Kontakta oss idag, så pratar vi mer om spårning utan cookies!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Få tips direkt i inkorgen

Genom att anmäla din e-postadress godkänner du vår integritetspolicy.

Vi vet hur ni får resultat

Fyll i kontaktformuläret och låt oss ta ett förutsättningslöst samtal om hur vi kan hjälpa er och er verksamhet.
TikTok-Marketing-partner-social-zense
Microsoft-Ads-Partner-Social-Zense

Liknande artiklar

Dags för nya tag - optimera er digitala marknadsföring för 2024

Få en kostnadsfri analys av era konton, helt utan krav eller förbindelser.