haupt-lakrits-social-zense

Kundcase E-handel

Haupt Lakrits

Haupt Lakrits hanterade till en start sin annonsering internt men i takt med att bolaget växte fick Social Zense i uppdrag att vara ansvarig för annonsering och strategi på bland annat Meta, Google och TikTok.

”Världens saltaste lakrits”

Haupt Lakrits tillverkar och säljer söt- och saltlakrits, chokladöverdragen lakrits samt lakritsprodukter för matlagning och bakning. Gemensamt för all bolagets produkter är omsorgen kring ursprung, tillverkningsmetoder och ingredienser. Företaget har en mindre fabrik i Jordbro, strax söder om Stockholm. Idag är man mest känd för sin produkt ”Svenskjävlar”.

Utmaning

Under pandemin tappade Haupt Lakrits 80 procent av omsättningen och var nära ruinens brant. Räddningen blev ”Svenskjävlar”. Utmaningen att lansera en produkt, mitt under brinnande pandemi, på plattformar som i sin policy inte godkänner svordomar i annonser eller på landningssidor. Fortsatt bibehålla stark kännedom, återkommande kunder i Sverige – samtidigt lansera och öppna på flera nya marknader.

Mål

Målsättning att lansera produkten ”Svenskjävlar” samt andra relaterade produkter i Sverige. Samtidigt också generera nya återförsäljare i fysisk butik samt öka antalet återkommande kunder, både online och offline.

Stegvis växa på fler marknader än den svenska inkluderande hela Skandinavien, Tyskland och USA. 

Öka antalet prenumeranter till nyhetsbrev via bland annat Facebook och Instagram. Kostanden för detta fick inte överstiga ett par kronor per ny prenumerant.

 

Lösning

Genom att koncentrerat etablera en strategi för B2C (försäljning online) och en parallell strategi för återförsäljare (B2B) kunde vi både skapa synergier mellan dessa och samtidigt kalkylera mätvärden för respektive kundresa. Något som gjorde att när vi applicerade funnel marketing innebar att vi kunde bygga data på ett effektivt sätt och bearbeta användare med riktade budskap. 

Datapunkter som vi genererade användes bland anat när vi lanserade nya produkter men också öppnade upp nya marknader, något som snabbt gav en positiv effekt.

Haupt Lakrits var tidiga ut med att etablera betald annonsering på TikTok, något som också gav en stark effekt och bidrog till att helheten gav större effekt. Annonserna på TikTok blev också prisade som
◆  Topp 2% bästa annons baserat på konvertering (antal köp) inom kategorin ”Mat och Dryck”,

 Topp 5 bästa annons i Sverige,

 4:e bästa annons inom kategorin ”Mat och Dryck” under 180 dagar och 

 3:e bästa annonsen i Sverige under 7 dagar

Läs också om Haupt Lakrits resa på Dagens Industri – klicka här.

+
exponeringar i Sverige - bara på Meta
0 +
nya prenumeranter
0 %+
ökad omsättning 2017-21

Stort engagemang och stark kunskap kring digital marknadsföring. Rekommenderas.

Prata digital marknadsföring med oss

Skicka in formuläret så kontaktar en digital specialist dig. Du kan även nå oss direkt på 08 – 30 40 82, skicka ett mejl till hello@socialzense.se eller besöka vårt kontor i Stockholm / Malmö.

Stockholm (HQ)

Malmö

Dags för nya tag - optimera er digitala marknadsföring för 2023

Få en kostnadsfri analys av era konton, helt utan krav eller förbindelser.

AKTUELLT

Social Zense nominerad till Årets Byrå

Vi kan stolt meddela att Social Zense är nominerad som Årets Byrå 2023. 
” – Ett tydligt kvitto på att det hårda arbete som alla medarbetare på Social Zense dagligen gör matchar både kundernas förväntan och resultat”, Mattias Persson, VD Social Zense.

Vi använder oss av kakor för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att surfa på den här webbplatsen godkänner du användandet. Läs mer om hur kakor används.