Kundcase Business-Business
Dialog HR
Detta holländska SaaS-bolag startade upp 2012 är också ett bolag som ingår i Visma. 2021 sökte man efter hjälp från en byrå i Sverige att lansera på svenska marknaden. Man sökte på Google Maps och kontaktade byrån med flest positiva recensioner i området, Social Zense.
Om
Dialog grundades 2012 med syftet att radikalt förnya och förbättra den årliga HR-cykeln. Företaget erbjuder företag en onlineplattform för att stödja prestations- och talanghantering och för att stimulera till goda samtal. De gör det också möjligt att kontinuerligt visualisera ”Engagement & Enablement” och att fortsätta diskutera detta med varandra. 2021 förvärvades Dialog av den svenska tech-koncernen Visma.
Utmaning
Dialog hade tidigare testat på en lansering mot den svenska marknaden men lyckades inte själva med att genomföra detta. Man lyckades inte träffa rätt målgrupp, kostnaden per lead blev extremt hög och marknadsföringen var ineffektiv. Man insåg att man behövde en byrå med kunskap om målgrupper, kanalval och digitalisering från Sverige.
Mål
Vårt mål är att generera kalla kvalificerade leads till Dialogs säljavdelning. I arbetet handlar det om att nå rätt typ av målgrupp, vid rätt tillfälle på rätt kanal för att konsekvent och löpande sänka kostnaden per lead. Målet att kontinuerligt ha en stabil kostnad per genererat lead (CPL) är något vi dagligen följer upp tillsammans med kund.
Parallellt är marketshare något som vi tittar på för att förstå hur varumärket Dialog växer sig starkare på den svenska marknaden.
Lösning
Genom olika tester på bland annat Meta, Google och LinkedIn har vi har identifierat målgrupper med låg CPL och hög engagemangsgrad. Genom ett tätt samarbete med VD och säljteam synkroniserar vi tillsammans utfall och definierar inkomna leads till MQL (Market Qualified Lead) samt SQL (Sales Qualified Lead). Baserat på den informationen och annat i vårt arbete kan vi bättre optimera och genomföra tester mot målgrupper med hög relevans.
Parallellt har vi etablerat en strategi för efter etablering av varumärket fortsatt arbeta med att stärka Dialog som B2B-varumärke på den svenska marknaden.
Låt oss skapa resultat tillsammans
Fyll i formuläret så kontaktar en av våra digitala specialister er. Ni kan även nå oss direkt på 08 – 30 40 82 eller skicka ett mejl till hello@socialzense.se.