
Kundcase
Byggfabriken
Med fokus på datadrivna strategier har Byggfabriken uppnått ökad försäljning och förbättrad lönsamhet i sin e-handel.
Om
Byggfabriken slog upp dörrarna för 25 år sedan, med missionen att erbjuda material och inredning för att bevara hus och lägenheter.
I deras fyra fysiska butiker såväl som i deras e-handel, finns ett sortiment fullt av nytillverkade inredningsdetaljer och byggnadsvårdsprodukter för tidstypisk renovering av funkisvillan, sekelskifteslägenheten och allt däremellan.

Resultat på Google Ads sedan samarbetets start, jämfört med samma period föregående år
Utmaning och mål
Byggfabriken ville ta sin e-handel till nästa nivå och komplettera sina fysiska butiker med en starkare digital närvaro. Målen var att stärka varumärkets position och öka försäljningen online.
Utmaningen låg i att många av Byggfabrikens produkter, inte minst deras bästsäljande kakel, innebär stora köp med en lång kundresa, vilket ställer krav på en strategi som är både noggrant genomtänkt och uthållig.

Lösning
För att möta Byggfabrikens mål utvecklade vi en strategi baserad på Funnel Marketing, där vi med en tydlig struktur kan nå potentiella kunder i olika faser av deras köpresa.
Genom att använda en mix av Sök-, Shopping- och Performance Max-kampanjer kunde vi optimera annonseringen för att driva både varumärkesmedvetenhet och konverteringar.
Med en datadriven arbetsmetod fokuserade vi på att säkerställa att marknadsföringsbudgeten användes där den gav störst effekt.
Detta innebar att vi kontinuerligt analyserade och optimerade kampanjerna utifrån deras prestation och anpassade strategin för att möta Byggfabrikens specifika behov.
Vi lade särskilt fokus på att skapa en effektiv digital kundresa, där annonserna skräddarsyddes för att nå rätt målgrupper vid rätt tidpunkt.
Resultatet blev en 60% ökning av konverteringsvärdet och en 165% förbättring av konverteringsfrekvensen, trots att budgeten endast höjdes med 17%.

Social Zense datadrivna strategi har hjälpt oss använda vår marknadsföringsbudget mer effektivt, vilket har resulterat i ökad varumärkeskännedom, ökad försäljning och högre lönsamhet. Vi ser Social Zense som en värdefull partner i vår e-handels tillväxtresa.
Erik Stjernqvist, E-Commerce Manager på Byggfabriken
Låt oss skapa resultat tillsammans
Fyll i formuläret så kontaktar en av våra digitala specialister er. Ni kan även nå oss direkt på 08 – 30 40 82 eller skicka ett mejl till hello@socialzense.se.


