Efter flera år som Performance Marketer på Social Zense, kliver Jannica Knöös nu in i rollen som Analytics Lead. Det nya uppdraget innebär ett ansvar för byråns spårningsteam och att säkerställa att Social Zense ligger i framkant när det gäller spårning, data och analys.
Som Analytics Lead kommer Jannica fokusera på att utveckla byråns tjänster inom spårning och dataskydd, implementera best practice för hur Social Zense arbetar inom området men också ansvara över utbildning – både mot teamet och externa parter.
”Vi befinner oss i en tid där datadrivna beslut är viktigare än någonsin och därmed också sättet vi samlar in data på. Det sker mycket förändringar inom spårning, data och analys och där vill vi ligga steget före för att kunna erbjuda våra kunder de bästa lösningarna”, berättar Jannica.
Intresset för data väcktes redan vid tidig ålder, något som också ledde till en vidareutbildning inom Web Analytics.
”Jag är fascinerad av hur data kan berätta så detaljerade historier om kundbeteenden. Att kunna identifiera mönster och trender och omvandla dessa till insikter är inte bara otroligt spännande, utan också helt avgörande för företags framgång idag.”
Med data kan bolag effektivisera sin kundresa, optimera sina kampanjer och skapa en mer personlig användarupplevelse. “Företag som verkligen förstår och använder sin data har definitivt ett försprång”, menar Jannica.
Den nya rollen som Analytics Lead kommer att kombineras med fortsatta kunduppdrag inom Performance Marketing – något hon ser stora fördelar med.
”Performance Marketing och data går hand i hand. För mig känns det viktigt att behålla en del av arbetet med Performance Marketing för att hålla mig uppdaterad och kunna fortsätta skapa synergier mellan de två”, förklarar Jannica.
Som Analytics Lead hoppas hon kunna bygga en stark grund för spårningsteamet och utveckla byråns kompetens inom området.
”Jag vill att vårt arbete ska leda till långsiktig tillväxt och att Social Zense blir känt som en ledande aktör inom spårning och analys, något som kommer gynna både våra anställda och våra kunder.”