Under hösten har vi glädjen att ha två nya talanger hos oss – Ida Högberg och Cathrine Adlercreutz. Efter flera år av studier är de nu redo att låta teori möta praktik som Performance Marketing Interns på Social Zense.
Ida och Cathrine har båda en bakgrund från H&M, där de arbetat med försäljning och Visual Merchandising. Det var även där deras intresse för marknadsföring väcktes.
”Det var fascinerade att se att även små förändringar i butiken kunde påverka kundens beslut”, berättar Ida. Hon studerar till Digital analytiker på Medieinstitutet – en inriktning som var självklar från start. ”Det är spännande att grotta ner sig i data och analysera vad som influerar ett visst köpbeteende.”
Cathrine valde istället en bredare utbildning, Digital marknadsföring på Sälj- och marknadshögskolan, för att kunna utforska olika delar av yrket. ”Digital marknadsföring omfattar många spännande områden och jag hoppas att praktiken kommer hjälpa mig att hitta en inriktning som jag verkligen brinner för.”
När det var dags att välja praktikplats stod en varm och inbjudande atmosfär högt upp på Idas önskelista. ”Jag fick ett bra intryck redan från hemsidan och intervjun förstärkte den känslan. Här tar man verkligen hand om varandra”, säger hon.
Under deras tid hos oss ser de båda fram emot att stärka sin kunskap och trygghet som marknadsförare. ”Det ska bli väldigt roligt att lära av proffs och få de bästa förutsättningarna för att lyckas i min karriär”, berättar Cathrine. ”Eftersom min utbildning fokuserar på spårning och analys ser jag också fram emot att få en bredare förståelse för hela flödet”, tillägger Ida.
När hon inte studerar gillar Cathrine att styrketräna och testa nya restauranger. Ida trivs bäst ute i naturen med sin familj och hunden Plopp, som nyligen fick lära känna Social Zense egen kontorshund, Atlas. ”Plopp är lite mer intensiv än Atlas, men de verkade komma bra överens och delade till och med några pussar”, skrattar hon.