Grace Health utvecklar den första digitala kvinnokliniken för utvecklingsländer. “-Vi vill framåt kunna accelerera ännu snabbare med hjälp av Social Zense”, Estelle Joubert Westling, Grundare Grace Health.
Grace Health’s vision är att åstadkomma förbättrad hälsa för kvinnor, globalt. Genom att kombinera avancerad teknik med användarcentrisk design, kan man effektivt skala tillgången till hälsotjänster och information för de 1,9 miljarder kvinnor i tillväxtländer som äger sin egen telefon. Majoriteten av dessa kvinnor saknar idag annan tillgång till smart och relevant hälsovård – såväl tjänster som produkter. Genom chatboten Grace kan användare ställa frågor om reproduktiv hälsa och få svar direkt. Sedan mars har Grace också löpande informerat sina användare om Covid-19 med förhoppningen att sprida kunskap och information för att bromsa smittspridningen tidigt.
Bolaget grundades 2017 av Estelle Joubert Westling och Thérèse Mannheimer. Sedan dess har man fått in flera tunga investerare både affärsänglar som KRY-medgrundaren Josefin Landgård, Sophia Bendz med bakgrund från Spotify och Erik Byrenius som var med och grundade Onlinepizza, men även Vostok New Ventures (Voi, Avito, Babylon Health). Idag har chatboten Grace över 350 000 användare över hela världen men fokus finns primärt i Ghana, Kenya och Nigeria.
Vi har de senaste månaderna haft en tillväxttakt på över 50 %. Vi vill framåt kunna accelerera ännu snabbare med hjälp av Social Zense och deras inställning kring optimering och tillväxt av kvalificerade användare.
Estelle Joubert Westling, Grundare Grace Health
Hälsoassistenten – eller boten – finns tillgänglig dygnet runt alla dagar i veckan genom datasnåla och kostnadsfria tjänster som såsom Facebook Messenger och WhatsApp.
Att leverera sin produkt genom en AI-bot som Grace gör är idag fortfarande unikt, samtidigt mycket spännande. Genom att vi kan styra annonser för både Facebook Messenger och WhatsApp från Facebook’s annonsverktyg kan vi skapa en enhetlig och tydlig strategi för hur boten ska agera genom betald marknadsföring. I kombination med styrkan från GoogleAds har vi enorm potential att både bearbeta befintliga användare, men också effektivt rekrytera nya. Att få arbeta med Grace känns fantastiskt, vi är oerhört stolta. De levererar en unik produkt som gör skillnad för många människor – på riktigt.
Mattias Persson, VD Social Zense
Arbetet tillsammans med Grace Health innefattar en helhetsstrategi med huvudsaklig målsättning att rekrytera, bearbeta och analysera användare genom bl a Facebook, Instagram och Google Ads.
Läs mer om Grace Health här eller chatta med Grace nedan.