Google Analytics 4 (GA4)
Tidigare version av Google Analytics (Universal) har nu fasats ut. Vi understryker vikten av att implementera GA4 både genom cookie- men också server-side-tracking för att undvika tapp av data. Vi hjälper er med installation, onboarding men också utbildning och support.
Om Google Analytics 4
1 juli 2023 stängdes den tidigare versionen av Google Analytics ner och ersattes istället med Google Analytics 4 (GA4). Befintlig data som er dåvarande uppsättning Universal Analytics (UA) har spårat och samlat går inte att föra över till den nya versionen.
Det är därför av största vikt att man som företag – oavsett affärsmål – implementerar den nya versionen.
Kort om Google Analytics 4
- Mer fokus på integritet
- Större dynamik i att analysera händelser
- Endast eventbaserad konvertering
- Djupare fokus på användarbeteende, insikter och LTV
- Datamodellering för bättre och mer träffsäker attribution
Installation till fast pris - det här ingår
Vi har genomfört 100-tals implementationer för olika typer av företag och erbjuder fasta priser för e-handelsbolag och företag som arbetar mot andra affärsmål, exempelvis B2B. Komplett erbjudande med vår hjälp hela vägen – från förberedande analys och implementation till onboarding och support.
—> Du kan också läsa mer om hur vår Tekniska implementation här
—> Vi rekommenderar alla att komplettera med Server-side-tracking
Initialt genomför vi en analys om hur er kund- och köpresa ser ut. Baserat på denna mappar vi sedan upp och tar fram förslag på vilka typer av mål (inklusive delmål) som skall mätas. Det är här viktigt att framhäva nyckelhändelser stora som små, speciellt i en komplex kund- och köpresa (exempelvis B2B).
Dessa mål synkroniseras sedan med andra eventuella system som ni idag använder, exempelvis CRM-system.
Vi genererar nödvändig kod. Därefter implementerar och konfigurerar vi er kund- och köpresa så att den cookie-baserade spårningen speglar de affärsmål som är kritiska att följa för er verksamhet.
Vårt team kan installera oberoende vilken plattform ni använder idag, exempelvis WordPress, Shopify, WoCommerce, Abicart, Wix, PrestaShop med flera.
Efter implementation guidar vi er igenom hur uppsättningen är gjord samt hur ni kan följa och tolka data men också direkta resultat genom Google Analytics 4.
Vi finns alltid nära till hands för eventuella frågor och stöd efter implementation och onboarding. Du har alltid samma kontaktperson och arbetsteam.
Prata med vårt tekniska team
Ta kontakt med våra digitala- och tekniska specialister. Vi garanterar snabb och kvalitativ återkoppling.