Med en passion för marknadsföring och en bakgrund inom både byråvärlden och in-house, ansluter Fred Richter nu till Social Zense som Performance Marketer.
Intresset för marknadsföring började tidigt för Fred. ”Ända sedan jag var en liten grabb har jag alltid fascinerats av reklam. Jag tyckte det var kul när reklampauserna kom på TV och har alltid varit nyfiken på hur företag når ut med sina budskap”, berättar han.
När digital marknadsföring började ta fart stärktes intresset ytterligare – särskilt insikten om hur företag kunde visa annonser för just de produkter han tidigare tittat på. Det ledde honom till IHM Business School, där han studerade digital marknadsföring och säljanalys.
Efter utbildningen började Fred arbeta på en byrå med fokus på betald marknadsföring, analys och rapportering. Därefter gick han vidare till en in-house-roll på en sjukhusklinik – en spännande förändring som gav honom värdefulla insikter i en helt ny typ av miljö.
”Och nu är jag här på Social Zense. Det känns roligt att vara tillbaka i byråvärlden och få arbeta med flera olika kunder och mål.”
Det som lockade Fred till Social Zense var framför allt vårt arbetssätt. ”När jag träffade Sanna och Jannica fick jag en väldigt bra känsla. De beskrev hur teamet arbetar, strukturen och processerna, och det kändes helt rätt för mig.”
Fred ser fram emot att utvecklas i rollen och hålla sig uppdaterad i en dynamisk bransch. ”Marknadsföring utvecklas konstant – och det gör jobbet så spännande. Det gäller att alltid vara på tårna och följa med i förändringarna.”
Vid sidan av jobbet gillar Fred att umgås med vänner, spela dart och följa fotboll. Hemma i Nacka är familjelivet i fokus, där han och sambon njuter av att följa deras 1-åriga dotters utveckling. ”Just nu älskar hon att klättra på allt och pilla på precis det hon inte får röra”, skrattar han.