Google vill stötta små- och medelstora företag (SMB) att ta sig igenom coronakrisen. Detta gör man genom att dela ut 340 miljoner dollar, pengar som får användas som betalning av annonser genom Google Ads.
Många företag har det fruktansvärt tufft i och med den pågående globala coronapandemin. Några av de hårdast drabbade är bland annat restauranger, event- och bemanningsföretag där man i många fall fått se stora delar av sin omsättning gå upp i rök på bara några dagar.
Google meddelar nu att man går in och stödjer företag och deras anställda att ta sig igenom krisen. Detta genom att dela ut 340 miljoner dollar, pengar som kan användas som betalning av framtida annonsutgifter. Något som gör att många företag som har problem med likviditet och ekonomi fortsatt kan hålla kontakt med sina kunder för att bl a bibehålla försäljning.
För att du ska vara berättigad bidrag behöver du
- Ett aktivt konto på Google Ads (eller genom partner)
- Under 2019 handlat annonser från Google 10 av 12 månader
- Ha annonser som både nu och innan följer Google’s policy
Google börjar stegvis att dela ut saldon under slutet av maj. Exakt hur mycket varje enskilt konto är berättigat beror bland annat på hur mycket som tidigare har spenderats, vilket eller vilka länder samt i vilken valuta du genomför annonsköp och från vilket land kontot är skapat.
Sedan tidigare har även Facebook annonserat att man går in med $100 miljoner dollar i stödpaket till över 30 000 företag i 30 länder. Utdelningen av dessa pengar, som också hanteras genom annonskrediter, har påbörjats men har ännu inte nått Sverige. Uppskattningsvis väntas svenska marknaden innefattas om cirka 3 veckor och då kommer man som företag, om man uppfyller alla kriterier, kunna ansöka genom formulär.
Har du frågor eller vill veta mer är du välkommen att kontakta oss.