Google Ads kan vara en otroligt effektiv kanal för att generera både försäljning och leads – om er annonsering är rätt optimerad.
Det kan finnas oändligt med anledningar till att en kampanj inte levererar konverteringar, men när vi granskar företags annonskonton ser vi ofta de här fem problemen.
Om ni inte genererar de resultat ni önskar från Google Ads, rekommenderar vi därför att ni börjar med att se över de här konverteringsdödarna.
1. Spårningen är inte korrekt uppsatt
Det säger sig självt att om er spårning inte är rätt implementerad, så kommer ni inte heller kunna mäta era konverteringar korrekt. Google Ads förlitar sig dessutom på insamlad data för att optimera kampanjerna, och om spårningen inte fungerar som den ska, kan algoritmen inte heller lära sig vad som fungerar och inte.
För att säkerställa att ni samlar in all tillgänglig data och ger Google Ads de bästa förutsättningarna för att generera konverteringar, rekommenderar vi följande uppsättning.
1. Cookie-spårning och server-side-spårning
Med traditionell cookie-spårning kan ni idag bara samla in runt 40% av all tillgänglig data på er hemsida. Genom att komplettera med server-side-spårning kan ni öka er datainsamling upp till hela 97%.
2. Enhanced Conversions
Enhanced Conversions är en funktion som ökar noggrannheten i Google Ads konverteringsmätning. Genom att aktivera Enhanced Conversions kan Google spåra konverteringar som annars inte hade upptäckts och tillskriva dessa till rätt annonser.
3. Consent Management
För att er datainsamling ska uppfylla både plattformskrav och lagkrav som GDPR behöver ni implementera en godkänd samtyckesplattform och cookiebanner på er hemsida.
2. Sökorden genererar inte klick från rätt personer
För att generera fler konverteringar behöver ni rikta annonserna mot personer som faktiskt är redo att konvertera.
Låt säga att ni erbjuder tjänster inom VVS. En sökning som ”stopp i avloppet” kan låta relevant, men sannolikheten är stor att personen letar efter information och tips för att lösa problemet själv. Om vi jämför med ett sökord som ”rörmokare Malmö”, tyder det istället på en person som faktiskt vill anlita professionell hjälp.
Genom att fokusera på sökord med tydlig köpintention kan ni undvika klick från personer som inte är redo att konvertera och på så sätt säkerställa att ni investerar er annonsbudget där den ger störst effekt.
3. Annonserna visas för irrelevanta sökningar
Google kan visa era annonser för sökningar som inte helt matchar de sökord ni valt, vilket kan resultera i trafik från personer som egentligen inte är intresserade av det ni erbjuder. För att undersöka vad användarna faktiskt har sökt på när de fått upp er annons, kan ni titta på era söktermer.
Genom att regelbundet analysera vilka söktermer som genererar klick kan ni identifiera vilka som inte är relevanta och lägga till dem som negativa sökord. Om ni märker att annonserna visas för många irrelevanta söktermer kan det också vara en god idé att snäva in era sökord genom att testa frasmatch eller exakt match istället för bred match.

4. Annonserna är inte tillräckligt lockande
För att en användare ska klicka på just er annons istället för en konkurrents, behöver ni optimera era annonstexter och se till att ni nyttjar hela annonsutrymmet.
En effektiv annons ska tydligt kommunicera värdet i det ni erbjuder och varför de ska välja just er.
Texten bör också inkludera det aktuella sökordet, så att användaren känner att er annons matchar precis det de letar efter. Om ni har många olika typer av sökord kan ni använda er av Dynamic Keyword Insertion för att automatiskt inkludera det ord de sökt på i er annonstext.
Se också till att ni använder alla tillgångar som finns tillgängliga i Google Ads, som länkar till olika delar av webbplatsen, samtalsknappar, platsinformation och bilder.
5. Landningssidan är inte optimerad för konvertering
Om en användare klickar på er annons men möts av en landningssida som inte motsvarar deras förväntningar, är risken stor att de lämnar.
Säkerställ att er landningssida laddar snabbt, matchar det som kommunicerats i annonsen, har en logisk struktur och gör det enkelt att ta nästa steg – oavsett om det handlar om att genomföra ett köp, fylla i ett formulär eller anmäla sig till ert nyhetsbrev.
Att ha tydliga rubriker, förtroendeskapande element som kundrecensioner och en stark call to action gör stor skillnad för konverteringsgraden.
Behöver ni hjälp med att öka era konverteringar i Google Ads?
Om ni har checkat av de här fem punkterna och ändå inte ser de resultat ni önskar, är det dags för en personlig analys.
Då granskar en av våra specialister både er spårning och era annonskonton för att identifiera hur ni kan generera mer data, fler konverteringar och högre avkastning.