Server-side-tracking

Komplettera er cookie-spårning med spårning via server – något som kan öka er mätbarhet och datainsamling upp till 97%. Det har en positiv påverkan på er möjlighet till effektiva kampanjer och smarta beslut. 

Om Server-side-tracking

Genom att komplettera den cookie-baserade spårningen med Server-side-tracking kan vi säkerställa att mängden data från viktiga händelser ökar markant. Många gånger kan vi se en effekt i mätbarhet upp till 97%.

Detta möjliggör bland annat effektivare kampanjer, förståelse för vad som presterar, underlag till smartare beslut och chansen att påverka och konverteringsoptimera kundresan. Vi rekommenderar alla att implementera Server-side-tracking, innan investering i betald marknadsföring. 

Kort om Server-side-tracking

  • Kompletterar cookie-spårning
  • Genererar förstapartsdata
  • Kontroll över vart datan skickas vidare (tredjepart)
  • Säkra skalbara servrar i Europa
  • Täcker alla kanaler (ex Meta, Google, TikTok mfl)

Installation till fast pris - det här ingår

Vi har fasta priser för e-handelsbolag och företag som arbetar mot andra affärsmål, exempelvis B2B. Tillsammans med vår underleverantör kan vi erbjuda säkra servrar med automatisk skalning och hjälp hela vägen – från förberedande analys och implementation till onboarding och support.

Initialt genomför vi en analys om hur er kund- och köpresa ser ut. Baserat på denna mappar vi sedan upp och tar fram förslag på vilka typer av mål (inklusive delmål) som skall mätas. Det är här viktigt att framhäva nyckelhändelser, stora som små, speciellt i en komplex kund- och köpresa (exempelvis B2B).

Dessa mål synkroniseras sedan med andra eventuella system som ni idag använder, exempelvis CRM-system, men också er cookie-spårning.

Vid sidan av analys om kund- och köpresa etablerar vi också er server. Denna kommer vidare att konfigureras i nästa steg.

Vi genererar nödvändig kod för den eller de plattformar som vi kommit överens om att vi ska genomföra Server-side-tracking för (ex Meta, TikTok, Google mfl).

Vi sätter upp hosting och skapar er server via en trygg och säker underleverantör där vi installerar korrekt CPU, serverantal med mera. Alla servrar håller högsta säkerhetsklass och har automatisk skalning (utan extra avgift), något som bland annat är viktigt vid tillfällen när trafiken till er hemsida under en period ökar.

Därefter implementerar och konfigurerar vi er kund- och köpresa så att den server-baserade spårningen speglar de affärsmål som är kritiska att följa för er verksamhet. Vid installation av varje event ser vi till att spårningen synkroniseras med er cookie-spårning, att deduplication är funktionell för att undvika dubbel- och felaktig mätning samt att rätt variabler implementeras.

För Google synkas den färdiga implementationen även till Google Search Console och Google Ads, utöver Google Analytics 4. 

Vårt team kan installera oberoende vilken plattform ni använder idag, exempelvis WordPress, Shopify, WoCommerce, Abicart, Wix, PrestaShop med flera.

Efter implementation guidar vi er igenom hur uppsättningen är gjord, hur ni kan följa och tolka data men också hur ni använder den för att optimera resultat genom respektive plattform.

Vi finns alltid nära till hands för eventuella frågor och stöd efter implementation och onboarding. Du har alltid samma kontaktperson och arbetsteam.

Om spårning

Spårning har länge varit en viktig del i att kunna analysera och optimera kundresan digitalt. Komplett implementerad spårning ger marknadsförare möjligheten att fatta bättre beslut i sin optimering baserat på insikter om vad som presterar. Datan gör det möjligt att hitta rätt målgrupp att kommunicera mot men också i sin helhet att löpande analysera kund- och köpresan.

I takt med att cookies fasas ut, allt fler väljer att tacka nej till cookies och användandet av så kallade AdBlockers ökar, förlorar vi också i större utsträckning möjligheten att spåra händelser via cookies. Något som negativt påverkar möjligheten till att skapa effektiva kampanjer och fatta smarta beslut.

Kort om spårning

  • Vi kan fatta smarta beslut baserat på data
  • Möjlighet att rikta rätt budskap, mot rätt användare, på rätt plattform
  • Plattformens optimering och inlärning underlättas och det blir mer kostnadseffektivt att annonsera
  • Vi / plattformen förstår er målgrupp bättre
  • Insikter i vad som presterar (ex innehåll, målgrupp, kanal)
  • Möjlighet till konverteringskampanjer som optimeras mot till exempel köp eller bokning

Prata med vårt tekniska team

Ta kontakt med våra digitala- och tekniska specialister. Vi garanterar snabb och kvalitativ återkoppling.

Frågor eller boka implementation?

Gasellföretag 2023

Varje år utser Dagens industri de snabbast växande företagen i landet till Gasellföretag. Mindre än 1 procent av Sveriges aktiebolag uppfyller kraven, men i slutet av året stod det klart: Social Zense utnämns till Gasellföretag 2023!

Nominerade till Årets Byrå 2024

Vi kan stolt meddela att vi, för andra året i rad, är nominerade till Årets Byrå av Regi! I Nordens största bransch- och kundstudie kartläggs årligen hur nöjda bolag är med sina byråer. I årets tävling har över 200 byråer granskats utifrån 15 kriterier.

Dags för nya tag - optimera er digitala marknadsföring för 2024

Få en kostnadsfri analys av era konton, helt utan krav eller förbindelser.