För de flesta företag innebär året en cykel av toppar och dalar, där vissa säsonger präglas av stigande försäljning och andra av sjunkande intresse. Det kan kännas lockande att koncentrera sin annonsering runt de mest intensiva perioderna, för att sedan pausa den under de lugnare månaderna.
Företag väljer ofta den här strategin i hopp om att få så mycket som möjligt för sina pengar – men resultatet blir faktiskt det motsatta. Istället kan det orsaka stor skada på era annonsresultat på sikt.
I den här artikeln går vi igenom de tre främsta fallgroparna med stötvisa kampanjer, och förklarar hur ni istället arbetar med löpande annonsering för att uppnå och behålla lönsamhet över tid.
De goda nyheterna för er, är att ni bara genom att ta del av den här guiden har ett övertag över era konkurrenter. Många av dem är sannolikt fortfarande fast i tankesättet att sporadisk annonsering är det mest effektiva sättet att spendera sin annonsbudget på. Om ni följer våra råd, kommer ni därför ha goda möjligheter att ta en stark ledning i kampen om kunderna.
1. Förlorade annonsplaceringar
När ni annonserar konkurrerar ni med alla andra som vill synas på samma sökord eller inför samma målgrupp. För att nå de bästa placeringarna och vinna kunder från konkurrenterna, behöver ni arbeta er upp successivt.
Om ni pausar en kampanj eller kraftigt sänker ert spenderade belopp, tappar ni de positioner som ni kämpat så hårt för att nå. När ni sedan startar annonseringen igen får ni börja om från noll, vilket innebär dyrare klick och sämre annonsplaceringar. Att komma tillbaka till samma resultat tar tid och är aldrig garanterat.
Genom att alltid ha kampanjer igång och kontinuerligt arbeta med annonseringen för att hålla den aktiv, säkerställer ni att företaget syns på rätt ställen och inför rätt användare.
2. Sämre resultat och högre kostnader
En av de mest betydande fördelarna med löpande annonsering är den oavbrutna insamlingen av data och insikter. Ju mer ni investerar under en längre period, desto mer insikter samlas in och desto bättre resultat kommer kampanjerna generera.
När ni annonserar under en längre tid har ni också möjlighet att experimentera med olika typer av kampanjer, målgrupper och innehåll. Det innebär att ni samlar in data om vad som fungerar och inte, vilket gör det möjligt att förbättra annonserna och investera smartare.
Med stötvisa kampanjer finns varken utrymme eller tid för experiment, och datainsamlingen avtar vid varje avbrott. Det gör det svårt både för er och plattformarna att optimera kampanjerna, vilket leder till sämre resultat och lägre lönsamhet.
3. Förstärker toppar och dalar i försäljningen
Det säger sig självt att periodvisa kampanjer resulterar i större toppar och dalar i försäljningen. Även om dessa kurvor till viss del är naturliga, har en konsekvent annonsering förmågan att bidra till en betydligt mer jämn, stabil och förutsägbar försäljning året runt.
Att annonsera under lugnare perioder hjälper också till att bygga varumärkeskännedom, så att ert företag är top-of-mind och säljer ännu mer när högsäsongen väl drar igång. De potentiella kunderna känner då redan till varumärket och har byggt upp ett förtroende som gör dem mer benägna att välja er över en konkurrent.
Hur bör man arbeta med sin digitala annonsering istället?
Börja med att ta fram en plan för annonsbudgeten. Fördela den så att det finns utrymme för löpande annonsering året runt, med marginal för att kunna höja budgeten ytterligare under högsäsong, högtider och andra speciella händelser som leder till ett ökat intresse för era produkter eller tjänster.
Se även till att implementera en rutin för regelbunden analys och optimering av annonseringen, så att ni kontinuerligt arbetar för att förbättra resultatet och vinna över konkurrenterna.
Behöver ni hjälp med att ta fram en långsiktig och lönsam annonsstrategi? Boka ett kostnadsfritt möte, så pratar vi mer om hur ni når era affärsmål med effektiv digital marknadsföring.