Kundcase
Uppsala stadsteater
Samarbetet mellan Uppsala stadsteater och Social Zense inleddes 2021. Att initialt etablera en säker kontostruktur, skapa en långsiktig digital strategi men också verifiera deras sidor på Facebook och Instagram (Blue Badge*) var prioritet. Det blev starten på ett framgångsrikt samarbete som på många sätt har lyft både varumärket men också biljettintäkten för Sveriges tredje största stadsteater.
Om
Uppsala stadsteater invigdes 1951 och beskrivs ofta som en besöksmagnet, ett pulserande hjärta mitt staden. Stora scenproduktioner och dramatiska verk, musikteater, monologer och kammarspel tillsammans med gästspel och publiksamtal, når omkring 80 000 besökare varje år. Teatern har fyra olika scener och generösa foajéer. Stora scenen har plats för ca 530 åskådare, Lilla scenen ca 160, Ettan (källarscenen) ca 100 och deras minsta scen Intiman ca 50 personer. Visionen är att skapa omvälvande scenkonst av högsta kvalitet som berör och utmanar i nuet och in i framtiden.
* Att ha en sk ”Blue Badge” innebär att sidan är direkt verifierad av Meta vilket bland annat leder till ökad kredibilitet men också till andra förmåner för respektive plattform.
Utmaning
Liksom många andra kulturinstitutioner upplevde även Uppsala stadsteater utmaningar med att skapa intresse och engagemang hos nya målgrupper utanför sin befintliga kärnpublik. Framförallt fanns det utmaningar i att få den yngre publiken att välja teatern istället för exempelvis en kväll på biograf eller något annat event. Utöver den yngre målgruppen upplevde man också utmaningar i att påverka personer som aldrig tidigare varit på teater att faktiskt ta sig till teatern för första gången. Man upplevde också svårigheter i att nå ut, skapa ett högt och kontinuerligt engagemang men också att bibehålla en stabil och uppåtgående biljettförsäljning löpande under året.
För att etablera, utöka och bibehålla kännedom arbetade man en hel del genom traditionell media, både digitalt och i print, vilket var både kostsamt, ineffektivt och skapade egentligen inga större enskilda mervärden utöver där och då.
Mål
Att stå upp mot konkurrens från biografer, restaurangbesök och andra evenemang genom att locka en yngre men också inte redan teaterfrälst publik till biljettköp. Samtidigt som vi successivt skulle arbeta med att öka biljettförsäljning etablerade vi också mål för att både få fler återkommande besökare men också fler personer till att beställa Uppsala stadsteater säsongskort – både förstagångsköpare men även med målsättning att locka tillbaka tidigare säsongskortsinnehavare.
Vi ville också – mer kostnadseffektivt – skapa starkare närvaro och kännedom, både mot specifika föreställningar men för också helheten av varumärket Uppsala stadsteater. Detta skulle vi arbeta på både lokalt i och omkring Uppsala men också mot publik i städer runt omkring Uppsala, där bland Stockholm.
Lösning
Vi skapade tydliga segment av målgrupper för att konkret kunna bearbeta dessa målgrupper genom funnel marketing på flera olika kanaler. Från att användaren lärde känna Uppsala stadsteater till att faktiskt köpa en biljett, men också för att komma tillbaka och se en ny föreställning.
För att skapa en starkare närvaro valde vi tidigt att satsa på riktade insatser mot dessa målgrupper genom Google Display, både på lokala tidningssajter men också mer nationella. Uppsala stadsteater såg direkt lönsamhet i detta då CPM (kostnad att nå 1 000 personer) optimerades ner till ca 15 kronor för annonserplaceringar på bland annat Aftonbladet.se, Uppsala Nya Tidning, Dagens Industri med flera.
I kombinerade marknadsföringsinsatser online / offline och genom att etablera geografiskt baserad annonsering lyckades vi att attrahera en större publik från andra städer. Bland annat genom att skapa riktade kampanjer mot personer som pendlade mellan Stockholm Central och Uppsala, det vill säga att nå ut och påverka dessa personer samtidigt som de satt på tåget. För att nå nya men också yngre målgrupper genomförde vi bland annat riktade insatser mot Gottsunda (stadsdel i Uppsala) för föreställningen ”Bra Där!” som fick ett kraftigt genomslag och som också har nypremiär i april 2023.
Utöver det skapade vi smarta paketeringar där föreställning och mat kombinerades, något som skapade en helhetsupplevelse, vilket också lockade en annan typ av publik.
Genom att etablera en helhetsstrategi mellan Meta, Google och Twitter kunde vi också påverka personer redan insatta i kulturlivet, journalister men också personer utanför intressemålgruppen för att skapa intresse och engagemang.
Som digital partner har Social Zense varit en vägvisare i den förändring vi genomgått för att nå ut i andra kanaler och mot nya målgrupper. Vi ser det som ett oerhört lyckat samarbete där Social Zense varit följsamma och nyfiket uppmärksammat våra behov och bransch, för att hjälpa oss bygga vår digitala strategi.
Ingela Roos, Tf. kommunikationschef på Uppsala stadsteater
Låt oss skapa resultat tillsammans
Fyll i formuläret så kontaktar en av våra digitala specialister er. Ni kan även nå oss direkt på 08 – 30 40 82 eller skicka ett mejl till hello@socialzense.se.