
Kundcase
Lagerhaus
Genom att implementera en heltäckande spårningslösning hjälpte vi Lagerhaus att komma igång med en mer datadriven digital marknadsföringsstrategi.
Om
Lagerhaus är en svensk detaljhandelskedja som erbjuder prisvärda och smarta produkter för hemmet och festen. Vid sidan om e-handeln, som skickar varor till hela Skandinavien, finns också 57 fysiska butiker runt om i Sverige och Norge.
Genom ledorden ”We create Happy Moments” vill Lagerhaus med sitt sortiment bidra till ökad glädje i livets alla ögonblick.

Utmaning och mål
Skärpta regler samt förändringar i webbläsarinställningarna har gjort det svårare för Lagerhaus att spåra sina besökare som tidigare.
För att kunna fortsätta skapa effektiv och relevant marknadsföring samt följa beteendet på hemsidan, behövde de se över sin tekniska uppsättning.
Målet med projektet var att förbättra datainsamlingens kvalitet och effektivitet, samtidigt som vi anpassade spårningen till de skärpta lagar och regler som gäller.

Lösning
För att kunna samla in värdefull data från hela kundresan implementerade vi två typer av spårning: cookie-baserad och server-baserad.
De flesta företag förlitar sig enbart på den cookie-baserade pixel-spårningen. I takt med att cookies fasas ut begränsas dock möjligheten att spåra händelser med den här tekniken – något Lagerhaus själva märkt av.
Därför kompletterade vi även med server-side-spårning. Det innebär att spårning implementeras på en egen server som samlar in anonym, eventbaserad data med en mätbarhet upp till 97%.
Lagerhaus nya tekniska uppsättning har lett till en ökad och mer kvalitativ datainsamling, som också resulterat i mer effektiva resultat från deras digitala marknadsföring.
Med den större mängden data kan Lagerhaus bättre mäta vilka annonser som genererar vilka resultat, mer effektivt analysera sin kundresa, skapa en mer personlig upplevelse för sina kunder och optimera resultatet i varje kampanj.

Vi fick starkt förtroende för Social Zense redan första gången vi träffades. Snabba dialoger och bra tillgänglighet gjorde arbetet väldigt effektivt. Vi har också uppskattat engagemanget för oss som kund, där de på ett naturligt och självklart sätt bjuder på sin kompetens även utanför projektets ramar.
Maria Åkfors, Digital Chef på Lagerhaus
Låt oss skapa resultat tillsammans
Fyll i formuläret så kontaktar en av våra digitala specialister er. Ni kan även nå oss direkt på 08 – 30 40 82 eller skicka ett mejl till hello@socialzense.se.


