Kundcase non-profit

Generation Pep

Vi står inför en mycket allvarlig samhällsutmaning. De flesta barn och unga i Sverige idag rör sig för lite och äter för dåligt. Detta är något som Kronprinsessparets organisation Generation Pep vill ändra på.

Sverige ska må bättre!

Generation Pep arbetar utifrån en vision att alla barn och ungdomar i Sverige ska ha möjlighet och viljan att leva ett aktivt och hälsosamt liv. 
För lite fysisk aktivitet och ohälsosamma matvanor ökar risken för bland annat depression, diabetes typ 2, sömnstörningar och hjärt-kärlsjukdom. För att vända utvecklingen vill Generation Pep skapa en folkrörelse för mer fysisk aktivitet, bättre matvanor och en mer jämlik hälsa för barn och unga.

Kronprinsessan Victoria och Prins Daniel är båda initiativtagare till organisationen som leds av den tidigare friidrottsstjärnan Carolina Klüft. 

Utmaning

Att i första hand kunna segmentera publiken för att därefter kunna styra kommunikationen på rätt sätt. Detta då både den yngre och den äldre målgruppen (och alla där i mellan) är viktiga att nå. Åldersgrupperna kräver olika typer av kommunikation för att budskapet ska nå fram och få effekt. Budget är alltid en utmaning som organisation, detta skulle genomföras med minimala medel. 

Mål

Att skapa kännedom om problematiken som finns i att röra sig för lite samt att identifiera rätt målgrupp på rätt kanal. Vi definierade engagemangsnivå för de olika målgrupperna på respektive kanal för att öka – och bibehålla – engagemangsnivån för att på så vis i nästa steg generera en högre kännedom om varumärke och budskap.

I och med att målet är att exponera nya budskap för nya målgrupper – och samtidigt få detta att ”fastna” blev målet således också att ha en frekvens över 4  på alla kanaler (frekvens över 4 tenderar att användaren kommer ihåg dig och ditt budskap). 

 

  

Lösning

Etablerat en helt ny kanalstrategi, satsat på rätt målgrupper för rätt kanal. Utöver Meta har vi nått nya målgrupper även via SnapChat och TikTok. Vi har drivit kampanj och samarbetat med bland annat contentbyråer för att få en starkare och större effekt. Fokus har varit att nå faktiska och taktiska mål (KPI:er) och satsat på kvalitét istället för kvantitet, något som lönar sig i längden. 

Det vinnande konceptet även här 
har varit att vi som performance-byrå varit med i projektplanering från start, där vi tidigt kunnat komma med våra insikter och idéer för att få ut bästa effekt i strategiskt viktiga kanaler.

Genomsnittlig frekvens
0 +
Räckvidd
0 +
Exponeringar

Prata digital marknadsföring med oss

Skicka in formuläret så kontaktar en digital specialist dig. Du kan även nå oss direkt på 08 – 30 40 82, skicka ett mejl till hello@socialzense.se eller besöka vårt kontor i Stockholm / Malmö.

Stockholm (HQ)

Malmö

Dags för nya tag - optimera er digitala marknadsföring för 2023

Få en kostnadsfri analys av era konton, helt utan krav eller förbindelser.

AKTUELLT

Social Zense nominerad till Årets Byrå

Vi kan stolt meddela att Social Zense är nominerad som Årets Byrå 2023. 
” – Ett tydligt kvitto på att det hårda arbete som alla medarbetare på Social Zense dagligen gör matchar både kundernas förväntan och resultat”, Mattias Persson, VD Social Zense.

Vi använder oss av kakor för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att surfa på den här webbplatsen godkänner du användandet. Läs mer om hur kakor används.