EU röstar om Artikel 11 och 13

mars 26, 2019
EU-Parlamentet Social Zense

Idag avgörs framtiden för internet. Så är det många som beskriver dagens omröstning i EU-parlamentet. Det handlar om två artiklar, båda knutna till upphovsrätt, som blivit rejält omdiskuterade.

Den nya internetlagen och den digitala upphovsrätten. Två artiklar ska det röstas om, något som varit på tapeten sedan i juni förra året. Om EU-parlamentet idag röstar ja till Artikel 11 och Artikel 13 måste varje medlemsland implementera direktiven inom 2 år.

Så – vad handlar detta egentligen om?

Låt oss börja med artikel 13, något som också kallats för Internetfilter och uppladdningsfilter. I grund och botten handlar det om att skydda material med upphovsrätt från att spridas vind för våg över internet. Det innebär konkret följande. För att du fortsatt ska kunna få se utdrag från filmer, roliga klipp och bilder – inklusive så kallade memes – i exempelvis ditt flöde på Facebook måste Facebook betala för detta.

Rimligt? Ja, de flesta sociala plattformar har nog slantar över till att betala upphovsmännen. Men. Problemet blir, förutom ett inkomstbortfall för diverse sociala medier, att alla kan kräva sin upphovsrätt. Knäpper du exempelvis en riktigt skön bild när du är på semester som din polare sedan laddar upp och publicerar på Instagram måste bilden direkt tas bort för att inte Instagram ska åka på böter. Laddar du upp och delar en nyhetsfilm eller bild som du tycker är intressant händer troligen samma sak. Detta då Facebook måste vara säker på att du äger rättighet att publicera innehållet.
Med andra ord måste Facebook, Instagram, Twitter, Linkedin, ja – alla diverse sociala nätverk och medier ha en licens med alla användare i hela världen.

För att klara av hanteringen av detta måste b la sociala medier använda automatiserade (AI-styrda) algoritmer som analyserar, bearbetar och beslutar om materialet ska få publiceras eller inte. Något som alltså måste ske innan materialet laddas upp för att plattformen inte ska få en rejält bötessumma.

Självklart ska de som äger sitt material få betalt – det är inget snack. Däremot hamnar för mycket ansvar på en och samma – privata – aktör att avgöra vad som ska få synas och inte. Detta leder även till en diskussion om begränsande av yttrandefrihet. Dessutom kommer kritik, parodier och satir att fortsätta tillåtas – men vem, eller vilken algoritm, avgör vad som är vad?

Tomma nyheter och länkskatt

Till den andra artikeln som EU-parlamentet ska rösta om idag, Artikel 11, också kallad Länkskatt. Lång historia kort, det handlar om att länkar till tidningar, magasin och medier delas vidare. Ta exempelvis en sökmotor, låt oss välja världens största – Google.

Länkskatt social zense
Googling på frasen [hv71 vann sm guld expressen]

Skulle jag nu vilja – i min ofantliga glädje av att HV71 har vunnit SM-guld – dela med mig av denna artikel måste plattformen jag delar med mig artikeln på betala. Även sökmotorn, i detta fall Google, måste betala till Expressen.

Vägrar Google – eller någon annan plattform – att göra detta kan sökresultaten i framtiden komma att se ut så här. Förlorarna? Användarna, medierna och sökmotorn.

Tanken med att journalister och medier ska prisas högre för det arbete som de gör är givetvis mycket god. Något man verkligen inser om man exempelvis surfar in på Google News som har varit en stor anledning till att debatten och omröstningen av Artikel 11 idag existerar. Däremot bör man, till fördel för alla, se över hur detta ska tillämpas.

Idag klockan 12 startar omröstningen i EU-parlamentet om Upphovsdirektivet. Om det går igenom blir det lag i b la Sverige tidigast 2021. För att följa dagens beslut kan ni också besöka hemsidan för Europa-parlamentet.

Uppdatering 12:55 26/3 2019
EU-parlamentet röstar ja till upphovsrättsdirektiv. Ovan uppdateras inte löpande. För senaste information, besök oss på Facebook.



Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Få tips direkt i inkorgen

Genom att anmäla din e-postadress godkänner du vår integritetspolicy.

Vi vet hur ni får resultat

Fyll i kontaktformuläret och låt oss ta ett förutsättningslöst samtal om hur vi kan hjälpa er och er verksamhet.
TikTok-Marketing-partner-social-zense
Microsoft-Ads-Partner-Social-Zense

Liknande artiklar

Dags för nya tag - optimera er digitala marknadsföring för 2024

Få en kostnadsfri analys av era konton, helt utan krav eller förbindelser.