Trender att se fram emot på Facebook & Instagram 2019

Trender att se fram emot på Facebook & Instagram 2019

Digitala Trender på FB 2Digitala Trender på Facebook 2019 - Social Zense019 - Social Zense

Så här ett par dagar in på 2019 är en analys av trender tidigare år alltid spännande att titta på. Vi har valt att både titta tillbaka på året 2018, men även se framåt på vad som spås vara trender under 2019.

I två separata delar nu i början av året kommer vi att prata om dåtid och framtid. Vi kommer att presentera en tillbakablick på sökåret 2018 i Google och en framtidsvy i vad man tror kommer vara det som trendar inom Facebooks kanaler* under 2019.
* Primärt Facebook, Instagram, Messenger, Audience Network.

Del 2 – Kommande trender 2019 på Facebook & Instagram
Facebook har genom att analysera beteende på sina över 2 miljarder användare kommit fram till vissa datapunkter som gör att vi kan förutspå vad som kommer att trenda och vad vi kommer att se mycket av under 2019. Nedan listar vi ett par, uppdelat i vanliga och igenkännbara kategorier.




Skönhet & Mode

Under 2019 kommer stort sett alla företag försöka influera sina kunder om miljöperspektivet och hur mycket företaget tänker på miljön vid b la tillverkning mm. Företag inom skönhet och mode förväntas exponera sig mer genom miljötänk än andra företag. Det kommer finnas ett större tryck på miljömedvetenhet i produkt, förpackning men också i hela företagsjargongen genom varumärkesbyggande kampanjer.

Detalj- och e-handel

Detalj- och e-handel fortsätter att fighta mot nya butiker och en konkurrens som blir allt tuffare, inte minst genom globalisering. Även här kommer miljöaspekten i kommunikationen vara tydligare. Man kommer prata mer om att återanvända och återvinna för att sprida ett mer hållbart tänk. Man kommer också jobba mer med selfies. Något som säljer – rejält.

Underhållning

Underhållningsbranschen kan se fram emot ett skrämmande år. Facebook spår nämligen att skäck kommer vara det användare söker efter mest. Fler och fler blir också allt mer kräsna när det kommer till kvalité på bild men framförallt ljud. Något som gör att man letar gärna lite längre för att hitta det man söker. Man tittar också hellre på andra, framförallt bärbara, enheter än stationär TV. Kort och gott, video och rörligt material kommer även under 2019 vara mycket eftertraktat.

Mat & Dryck

Fler och fler väljer att laga mer internationell mat med spännande färger, smaker och dofter. Trenden förväntas explodera under 2019 där “exotiskt mat” kommer att bli en allt hetare fluga (eller potatis). Om Facebook har rätt, verkar det också som att bröd blir mer inne. Något som de flesta dieter tidigare har bannlyst.

Kropp & Sinne

Jakten på den magiska ingrediensen går vidare. Förra året var te gjort på eukalyptus & gurkmeja den stora influencern för välmående & välbefinnande. Vad det ser ut att bli i år är dock något oklart. Däremot förväntas användare fortsätta äta mer nyttigt för ett bättre välmående.
Kunder, framförallt “Millennials”, uppskattar upplevelser många gånger mer än fysiska artiklar. Därför spås dessa användare också lägga mer pengar på bättre välbefinnande under 2019.

Omfattar människor födda tidigt 1980-tal till mitten av 1990-talet. Vad som utmärker Millennials är bland annat att mobiltelefoni och persondatorer har funnits sedan de var ungdomar, och Internet (som började få sitt genomslag bland allmänheten 1995) har varit vanligt sedan de var unga.

Vetenskap och teknik

Tekniken går minst sagt framåt för varje år som går. Utmaningen digitalt under 2019 förväntas vara att – vid tidigt stadie och genom ny teknik – nå så kallade “Early Adopters” och mer äventyrligare användare.
Det förväntas också att explodera med fler och nya världar – alltså virtuella världar. IoT (Internet of Things) kommer att bli allt mer känd benämning, även hos de minst teknikintresserade.

Internet of Things (IoT) är vardagsföremål som hushållsapparater, kläder och accessoarer, men även maskiner, fordon och byggnader, med inbyggd elektronik och internetuppkoppling, vilket gör att de kan styras eller utbyta data över nätet.

Resa & Fritid

Ute. Ute. Ute. 2019 kommer fullkomligt överskölja oss med diverse utomhusaktiviteter. I alla fall om Facebook tror rätt om året som nu har börjat. Det kommer med andra ord att bli “ute” att stå i ett innegym och “inne” att börja träna ute.
Glamping är ett ord fler svenskar kommer att stöta på. Detta är en lyxigare form av “vanlig” camping som sprider sig allt mer, huvudsakligen för att spendera mer tid ute i naturen men samtidigt inte släppa sina bekvämligheter hemifrån.

Vi på Social Zense ser mycket fram emot året 2019 – både när det kommer till att adoptera ny teknik men också utmaningar som följer med detta. Häng med oss in på det nya året.

Mattias Persson

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *