Facebook lanserar transparent verktyg som hjälper annonsörer att hitta influencers

Facebook lanserar transparent verktyg som hjälper annonsörer att hitta influencers

Facebook Brand Collabs Manager - Social Zense

Brand Collabs Manager nu live i Sverige. Det nya verktyget från Facebook blir en transparent marknadsplats som hjälper företag att effektivt utöka räckvidden mot sin målgrupp.

Verktyget lanserades för första gången under sommaren 2018 men det är inte förrän nu som det även öppnas upp för svenska annonsörer. Brand Collabs Manager, eller enkelt förkortat BCM, gör det lättare för företag att genomföra betalda samarbeten med andra företag, medieutgivare eller offentliga personligheter –  på både Facebook och Instagram.

Som företag matchas du automatiskt ihop med olika kreatörer som har en liknande målgrupp likt den ni är intresserad av att nå. Företag kan också välja att lista och specificera olika kriterier som målgruppen bör ha för att sedan matcha ihop med en – eller flera – olika kreatörer.

Genom verktyget kan du detaljerat se vilken typ av målgrupp som kreatrörskontot attraherar, statistik över tidigare samarbeten och data över hur interaktiv deras målgrupp i sin tur är. På så vis kan ni som företag enklare få en tydlig bild över hur och om det är ett konto som ni bör överväga att samarbeta med.

Du kommer även att kunna, under samarbetes gång, använda dig av data från kreatörens konto vilket gör att du parallellt kan annonsera mot deras målgrupp, exempelvis kontots följare. Något som stärker helheten i de digitala delarna och mer tydligt binder en symbios över hur hela samarbetet synkroniseras med resultat som största fokus.

Att komplettera befintlig annonsering genom att samverka med betalda samarbeten har länge varit ett bra sätt för att expandera sin räckvidd. Nu blir det alltså ännu bättre – både för kreatörer och företag. Enklare för seriösa kreatörer att visa upp sin potential och tydligare för företag vad samarbetet kan ge för resultat och mot vilka samarbetet riktar sig mot. En enorm fördel är självklart också att enklare kunna kombinera betalda samarbeten med andra betalda aktiviteter (annonser) genom b l a tonalitet och data vilket binder ihop den digitala strategin.

5 fördelar med Brand Collabs Manager

  1. The perfect match
    Upptäck en partner som matchar din bransch, inte bara genom det content eller creative som kontot publicerar, utan även genom data och historiska samarbeten.
  2. Fullständig transparens
    Tal del av en större mängd data och information innan du väljer samarbetspartner.
  3. Bättre helhet
    Genom att matcha med rätt partner och parallellt arbeta mot kontots befintliga data genom betalda kampanjer bidrar allt till en större, effektivare och mer resultatdriven helhet.
  4. Samlad statistik
    Genom CBM kan du även se resultat för dina betalda samarbeten för både inlägg i flödet och Storys. Du kan bl a analysera räckvidd av inlägg, interaktion och hur många åtgärder som genomfördes, vilket hjälper dig att ta klokare beslut i framtiden.
  5. Lätthanterat
    Smidig hantering där du kan spara kreatörslistor, genomföra detaljerade sökningar, analysera information och mycket mer. Verktyget tillåter dig även att, genom ett förinställt mejl, smidigt kontakta kreatörskontot med en förfrågan.

Verktyget är för nu begränsat till vissa konton och användare då det fortfarande är under lansering. Vill du se om du är berättigad till att börja använda verktyget kan du besöka den här sidan.

Du kan dock f r o m nu ansöka om att gå med som annonsör eller kreatör. Vill du ha hjälp med din ansökan eller har frågor om ovan kan du kontakta oss så hjälper vi er vidare.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *