Året som gick: Google Ads

Året som gick: Google Ads

Google Ads - vad händer 2018 - Social Zense

Så här ett par dagar in på 2019 är en analys av trender tidigare år alltid spännande att titta på. Vi har valt att både titta tillbaka – men även se framåt på vad som spås bli trender under 2019 som vi kommer se mycket av.

I två separata delar nu i början av året kommer vi att prata om dåtid och framtid. Vi kommer att presentera en tillbakablick på bl a sök, Shopping, budsystem och andra större saker som skedde 2018 i Google. Vi kommer också dela med oss av en framtidsvy i vad man tror kommer vara det som trendar inom Facebooks kanaler* under 2019.
* Primärt Facebook, Instagram, Messenger, Audience Network.


Del 1 – Årets som gick: Google Ads (tidigare Adwords)
Svenskarna, liksom jordens hela befolkning, fortsätter att Googla som aldrig förr. Med över 50 miljoner sökningar om dagen matchade algoritmerna ihop rätt sökfras med rätt sökresultat.  (Detta även om sökningarna skiljer sig ganska rejält åt. Mest Googlade personen i Sverige var Avicii. I Japan var det 山口達也.)

Årets största sporthändelse (?) – Världsmästerskapet i fotboll (VM) – blev det mest sökta ordet 2018, både i Sverige och globalt. Inrikes var Skanör-Falsterbo och Gotland mest intresserade av just denna sökfras och Googlade absolut flest gånger på ‘VM’.

Avicii, julkalendern & valet var också heta sökfraser i Google’s system.

Vi fick uppleva Google’s Medic update, något som resulterade i blandade resultat för Sveriges hemsidor. (Svenska hemsidor blev också färre gentemot 2017. Under 2018 fanns det strax över 1,7 miljoner registrerade sajter – medan siffran låg på strax över 1,9 året dessförinnan).

Google Shopping blev större genom att öppna upp för andra parter att synas genom annonsplaceringen. “CSS partners” blev ett nytt uttryck och det blev genom EU’s fingervisning hårdare annonskonkurrens. 

Google lanserade äntligen sitt Open Bidding program efter en stark beta-test i början av året. Något som resulterade att fler annonsplattformar, där bland Facebook, anslöt sig till att buda hem annonser i Googles kanaler.

Avslutningsvis, något som de flesta som arbetar inom SEM känner till – Google Adwords blev Google Ads. Man gjorde om sin profilering och utseende för skapande av annonser, något som än idag ställer till det för många.

Vi ser fram emot ett starkt år i Googles kanaler tillsammans med våra kunder.

(Så här efter nyår toppar stormen i Thailand men också Skatteverket som mest sökta ord.)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *