Apple iOS 14.5 och Facebook Conversion API (CAPI) – vad innebär det och varför är det viktigt?

maj 4, 2021
Vad-är-innebär-Apple-iOS-14.5, Facebook-Conversion-API-(CAPI)

Personlig integritet, användardata, sekretess och oändligt många cookie-consents har varit heta diskussionsämnen senaste tiden. Detta har mynnat ut i att ett av världens största företag, Apple, till slut lanserat iOS 14.5 där spårning av användardata är den största förändringen. Vad innebär det i praktiken? Hur påverkas annonsörer och analytiker när användare tackar nej till att dela sitt digitala användarbeteende? Vad innebär Facebook Conversion API (CAPI), vilka möjligheter finns och hur går man tillväga? För att svara på det måste vi börja från början.


Vad är en ”cookie” och varför vill användare inte ha detta?
Cookies, eller spårning som det egentligen innebär, är en typ av kod som spårar aktivitet och användardata när du besöker en webbplats eller använder en app. Information som samlas in kan bland annat upplysa företaget som du besöker när du placerat en vara i varukorgen, vilken vara detta är, om du skickat in ett kontaktformulär, din IP adress med mera. Information som sedan används för att, om man använder tekniken på rätt sätt, leverera relevanta annonsupplevelser baserat på din inviduella aktivitet samt att analysera bl a försäljningsresultat och förbättringsmöligheter på hemsidan eller i appen.

Webbläsare som stöder cookies, något som spås försvinna helt år 2022.
Webbläsare som stöder cookies, något som spås försvinna helt år 2022.

Apple och personlig integritet
Redan 2017 gick Apple ut och började förespråka användarnas personliga integritet online. I samband med att man i september samma år lanserade iPhone 8 och iOS 11 släppte Apple också Intelligent Tracking Prevention (ITP). Ett system som skulle göra det omöjligt att via Apples egna webbläsare Safari spåra användarbeteende genom tredjepartscookies. Systemet gjorde även att den andra typen av cookie, förstahands-cookien, fick en total livslängd på 24h timmar. Med andra ord, besökte du en produkt på en hemsida, placerade denna i varukorgen men valde att inte handla så hade företaget 24 timmar på sig att nå dig genom remarketing med exakt den produkten (och liknande om man gör ett bra jobb som marknadsförare). 2019 lanserades en uppdaterad version, ITP 2.1, som gjorde spårning via kakor i Safari än mer komplext.

iOS 14.5 – vad innebär detta?
I Juni 2020 meddelade Apple att man planerar en uppdatering som skulle påverka hur appar i din telefon samlar in och använder användardata. Uppdateringen som fick arbetsnamnet ”App Tracking Transparency” skulle lanseras i samband med nya operativsystemet iOS 14 under september. Den lanseringen flyttades fram till 26 april 2021 så utvecklare fick tiden på sig att anpassa sina appar.
Uppdateringen innebär att Apple kräver att alla appar i App Store som använder vad Apple definierar som ”spårning” visar en uppmaning för iOS 14-användare med en frågeställning om applikationen får spåra din aktivitet. Apples nya policy innebär förbud av viss datainsamling, såvida inte personer väljer att acceptera spårning på sina iOS 14-enheter. När fler personer väljer bort spårning på iOS 14-enheter kommer annonsanpassningen och resultatrapporteringen att begränsas för både app- och webbkonverteringshändelser.

Påverkar det min verksamhet?
Ja. Det påverkar alla verksamheter som på något vis arbetar med synlighet online. Man uppskattar att en majoritet av Apples användare som uppdaterar till det nya operativsystemet kommer välja att tacka nej till spårning av sin användardata. Man ska därtill addera att Apples webbläsare Safari sedan tidigare begränsat användningen av cookies. Marknadsandelen för Safari var år 2020 ca 3,8%, medan Google Chrome dominerar med en andel på strax under 70% (Computerworld.com).
Detta påverkar så klart möjligheten till att analysera resultat från kampanjer och annonser samtidigt som det också blir mer komplext att leverera relevanta annonsupplevelser till användare baserat på intressen och aktivitet online.

Vad är lösningen?
Det finns flera saker som du måste göra för att även fortsättningsvis kunna analysera dina kampanjer och för att över huvud taget ha möjligheten att annonsera på Facebook och Instagram. Längre ner i artikeln hittar du en checklista som vi sammanställt för att underlätta det arbetet. Vi rekommenderar alla företag och organisationer att följa och implementera enligt den.

Vad händer om jag har en app?
Den här uppdateringen påverkar i större utsträckning dig som har utvecklat en app som är en del av din affärsverksamhet. Det du måste se till att göra är att ge din app stöd för Apples nya regler för sitt SKAdnetwork, dvs du måste installera den kod som aviserar användaren om att du vill spåra deras digitala fotavtryck. Du bör också se till att ha relevanta SDK-er uppdaterade, där inkluderat Google Firebase. Vi rekommenderar också tredjepartsverktyg så som Branch.io för att samla data och enklare kunna analysera olika betalda- och ickebetalda aktiviteter.

På detta vis fungerar spårning idag som sker via ex Facebook Pixel (cookie).

Vad innebär Facebook Conversion API CAPI?
Facebook Conversion API (CAPI) gör det möjligt att skicka webbplatshändelser via din server direkt till Facebook. CAPI är något som även har funnits tidigare men då under namnet Server Side API (SSAPI). Kort summerat så hjälper CAPI-installationen dig som företagare att få bättre insikter och förstå resultat om dina kampanjer. Det är ett komplement till den befintliga Facebook-pixel (som du fortsatt ska ha på plats) och de event som Facebook-pixeln skickar vidare till Facebook.
Istället för att uteslutande förlita sig på spårning via Facebook-pixeln (som sker via cookies och som framöver spås försvinna helt) så placerar man liknande kod på befintlig server för att komplettera datainsamlingen. På så vis kan man även spåra aktivitet från användare som valt att tacka nej till cookies, de som använder en AdBlocker liksom de som har dålig uppkoppling som förhindrar cookies att aktiveras.

Ett exempel:
Vi vet att utfasningen av cookies (både första- och tredjeparts) är något som nu startat och år 2022 beräknas alla cookies vara utdaterade och i stort sett meningslösa. Sedan tidigare finns det också sk. annonsblockerare som har som mål att blockera annonser och där med också attribution till de annonser som visats för användare på olika plattformar.
Eftersom både webbläsare och annonsblockerare blockerar cookie-data genom webbläsare tillbaka till exemeplvis Facebook finns det inget sätt att idag blockera data som skickas via server-server. Med andra ord blir det nu, och än mer i framtiden, viktigare att skicka kunddata och användaraktivitet direkt från din server.

På detta vis fungerar spårning via CAPI, direkt via din server till ex Facebook.


Hur kommer man igång med Facebook Conversion API (CAPI)?
Beroende på vilken plattform du använder idag och vilken typ av affärsverksamhet du bedriver, finns det olika tillvägagångssätt. Vi rekommenderar alla att implementera CAPI, oavsett plattform och verksamhet.

För att komma igång måste du först säkerställa att din domän är verifierad genom Facebook. Därefter måste du sammanställa dina befintliga event och rangordna dessa enligt processen ’samlad händelsemätning’. När detta är klart börjar du med din installation av CAPI. Använder du idag WordPress finns där verifierade plugin som vi rekommenderar. Är plattformen Shopify istället den plattform du idag använder är tillvägagångssättet ett annat. Där måste du bland annat öka upp datainsamlingen från Enhanced till Maximum. Har du en egenutvecklad plattform måste vi manuellt arbeta med kod för att få detta att fungera.


Behöver du hjälp för att komma vidare, förstå

(ja, vi vet – detta är komplext) eller komma igång, tveka inte att höra av dig till oss.

Självklart finns det mycket mer att säga om ämnet än vad som skrivs ovan, men vi har försökt att hålla det så kort som möjligt. Texten kan komma att uppdateras.

Checklista

  1. Verifiera din domän

    Genom att verifiera samtliga domäner som du skickar trafik till (och såklart också äger), berättar du för Facebook att du har tillgång till domänen. Detta för att bland annat verifiera och säkerställa ägandeskap, men också för att undvika att spamsidor och sidor med påhittat innehåll snurrar runt på Facebooks plattform. Verifikationen kan du göra genom en DNS-post, metatagg eller genom att ladda upp en HTML-verifieringsfil till din webbplats.

  2. Skapa samlad händelsemätning

    Genom att rangordna dina befintliga event (facebook-pixel) efter prioritet berättar du för Facebook om vilken händelse på din webbplats som har mest betydelse. Man gör detta för att användare som tackat nej till spårning endast ger möjlighet att skicka ett event per session. Det får maximalt finnas 8 event. Kampanjer med andra eller orankade event kommer att stängas ner.

  3. Installera CAPI

    Beroende på vilken plattform du använder idag, vilken typ av verksamhet du bedriver och hur tekniskt insatta du är, finns det ett par olika lösningar för att genomföra installationen. Kontakta gärna oss om du är osäker så guidar vi dig rätt.

FAQ – Vanliga frågor

Hur bör man analysera kampanjer framöver?

Genom att fortsatt analysera kampanjer i respektive verktyg bör man såklart också, likt tidigare, komplettera med att analysera effekt av betalt (och icke-betalt) direkt via CRM och andra typer av kundhanteringssystem.

Vad är Facebook Facebook Conversion API (CAPI)?

En spårning via server-server som kompletterar till bl a Facebook-pixeln.

Jag har ett företag som inte sysslar med handel på nätet, bör jag också göra något?

Absolut! För att kunna samla korrekt typ av data, analysera effekt av kampanjer (både betalda och ickebetalda) rekommenderar vi alla att göra detta.

Påverkar det användare som idag har en Android?

Nej, det är ett annat operativsystem.

Vad är skillnaden på Facebook Conversion API (CAPI) och Facebook-pixeln?

Facebook Conversion API innebär spårning via server, Facebook-pixeln spårar istället via webbläsaren.

När lanserades iOS 14.5?

26 april 2021 (Apple själva meddelade om att uppdateringen skulle ske 22 april 2021).

Hur snabb blir effekten?

Senast Apple lanserade en ny uppdatering hade drygt 70% av användarna uppdaterat till den nya versionen efter 3 månader. Hur snabbt det går denna gången är självklart oklart.

Vad är skillnaden på cookie vs server-spårning?

Genom cookie-baserad spårning spårar vi användaren via webbläsaren. Installerar vi exempelvis CAPI finns spårningen placerad på servern / direkt på plattformen.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Få tips direkt i inkorgen

Genom att anmäla din e-postadress godkänner du vår integritetspolicy.

Vi vet hur ni får resultat

Fyll i kontaktformuläret och låt oss ta ett förutsättningslöst samtal om hur vi kan hjälpa er och er verksamhet.
TikTok-Marketing-partner-social-zense
Microsoft-Ads-Partner-Social-Zense

Liknande artiklar

Dags för nya tag - optimera er digitala marknadsföring för 2024

Få en kostnadsfri analys av era konton, helt utan krav eller förbindelser.