Resumé /Novus: Sociala medier utklassar konkurrenterna

Resumé /Novus: Sociala medier utklassar konkurrenterna

Sociala-medier -social-zense

Sociala medier utklassar konkurrenterna när det gäller reklam som ger köp. Det visar en undersökning som Novus på uppdrag av Resumé har genomfört under juni 2021.

Det finns idag en stor mängd olika kanaler tillgängliga för medieköp och marknadsföring. Digitalt och offline. Traditionell och AI-baserad. Hur ska man som nystartat eller väletablerat bolag tänka när det kommer till kanalval och mediemix – vad ger mest “bang for the buck”?

För att få en insikt i hur svenska folket anses påverkas av olika reklamytor fick Novus i uppdrag av tidningen Resumé att undersöka effekten av reklam genom att fråga svenska folket om sitt köpbeteende. Frågan i undersökningen löd “var såg/hörde du senast reklam för något som du sedan köpte?“.

Av de som tillfrågades svarade majoriteten (25%) att de senast har sett eller hört reklam på sociala medier som har fått dem att genomföra ett köp. På andra plats, en bra bit under sociala medier, hamnar direktreklam. Under kategorin “annat” ingår bland annat reklam via mejl och tips från vänner.

Sociala medier är starkt bidragande till direkt- och spontanköp och har varit så i flera år. Vi ser också framöver att kanaler så som bland annat Facebook och Instagram kommer att få en allt större och viktigare roll för hela kundresan när det kommer till hur köpbeteendet utvecklas och traditionell marknadsföring tappar i värde och effekt.

Mattias Persson, Senior Digital Strategist Social Zense

Läs hela artikeln i sin helhet på Resumé.se eller genom att klicka här.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share via
Copy link